Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Wójt wymierzył właścicielowi działki karę pieniężną za zniszczenie drzewa znajdującego się na jego terenie.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Opłaty i kary w ochronie środowiska
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Właściciel zaskarżył decyzję do WSA.
Jego zdaniem ucięcie przez niego konarów było jedynie zabiegiem pielęgnacyjnym i nie doprowadziło do utraty żywotności drzewa.
WSA zawiesił postępowanie sądowe, w związku ze skargą konstytucyjną do Trybunału Konstytucyjnego (TK) o zbadanie zgodności art. 88 w zw. z art. 85 ust. 1 i 2 oraz art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 627, 628 i 842) z Konstytucją RP.
W podjętym ponownie postępowaniu WSA uchylił decyzję ze względu na treść wyroku TK.
Trybunał uznał bowiem, iż wymienione w skardze artukuły ustawy o ochronie przyrody przewidują obowiązek nałożenia kary pieniężnej za zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa, w sztywno określonej wysokości bez względu na okoliczności tego czynu.
Taki zapis, zdaniem TK, jest niezgodny z Konstytucją RP.
WSA uznał, iż wprawdzie zaskarżone zapisy ustawy o ochronie przyrody miały utracić moc obowiązywania z upływem 18 miesięcy od daty ogłoszenia tego wyroku, to jednak sam fakt uznania przez TK niezgodności tych przepisów z Konstytucją powoduje, że zaskarżona decyzja jest nieprawidłowa.
Zdaniem sądu nie można do stanów faktycznych zaistniałych przed datą wydania wyroku przez TK stosować przepisów, których niezgodność z Konstytucją przesądził Trybunał.
Przepis prawa uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją ma taki charakter od dnia jego wejścia w życie i fakt ten musi być brany pod uwagę przy kontroli aktu administracyjnego – zwrócił uwagę WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 9 września 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 661/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.








