Otrzymałam maila o następującej treści: "Zwracam się zatem ponownie z prośbą o udostępnienie informacji publicznej, dotyczącej jednostki i zawierającej następujące elementy:
- nazwa, adres, tel., fax,
- statut jednostki,
- organizacja i sprawowane funkcje,
- przedmiot działania i kompetencje,
- struktura własnościowa i majątek,
- zasady funkcjonowania (tj. godziny pracy, sposób przyjmowania i załatwiania spraw), lub o wskazanie strony podmiotowej biuletynu informacji publicznej Państwa placówki, gdzie te informacje są dostępne.

Nasza jednostka zbiera informacje publiczne na zlecenie osób trzecich. Często są to np. rodzicie dzieci uczęszczających do przedszkola lub szkoły. Osoby takie proszą nas, poprzez naszą stronę internetową, o anonimowe pozyskanie informacji o placówce. Nieterminowe dostarczanie takich wiadomości może sprowokować naszych zleceniodawców do podjęcia kroków sądowych. Niestety sądy czasami orzekają dosyć wysokie grzywny. Ostatnie wyroki w tej sprawie są przez nas monitorowane i przedstawione na `dedykowanej stronie internetowej: http://biuletyn.informacji.publicznej.com/pages/wyroki_sądowe. Nie należy jednak popadać w panikę. Takie wyroki są dosyć rzadkie. Mimo tego, prosimy o poważne potraktowanie ustawowego obowiązku udzielania informacji publicznej - ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) . Stworzenie biuletynu informacji publicznej jest najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów prawnych. Przykłady biuletynów są dostępne pod adresem: http://biuletyn.informacji.publicznej.com/entities."

Czy jako organ prowadzący, mam obowiązek odpowiedzieć na taki e-mail?

Nadmieniam, że szkoła prowadzi swoją stronę internetową, na której zamieszczone są wszystkie informacje, również statut.

Odpowiedź

Moim zdaniem tak.

Uzasadnienie

Dostęp do informacji publicznej jest zasadą konstytucyjną. Zgodnie z zapisem art. 54 ust. 1 Konstytucji RP  każdy ma prawo do pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Ponadto w świetle zapisu art. 61 ust. 1 Konstytucji RP , obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Tryb udzielania informacji określają m.in. przepisy  ustawy o dostępie do informacji publicznej Zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej do udzielania informacji publicznej zobowiązane są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne. W szczególności są to: organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, podmioty reprezentujące Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, a także podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. Z powołanego zapisu wynika, że do udzielania informacji publicznej obowiązane są m.in. podmioty, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym. Kluczowe jest więc określenie, co należy do zadań publicznych. W tym celu należy sięgnąć do przepisów ustaw, określających zadania realizowane przez dany podmiot – w tym przypadku przez szkoły niepubliczne. Zadania te określone są w przepisach ustawy o systemie oświaty . Przepisy ustawy o systemie oświaty dopuszczają prowadzenie szkół również przez podmioty niepubliczne. Jednakże charakter prowadzonych przez nie zadań, ma charakter publiczny i odbywa się z udziałem środków publicznych (pochodzących z dotacji przekazywanych przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego i przekazywanych na wydatki bieżące szkoły). Możliwość zakładania szkół niepublicznych jest zasadą konstytucyjną i wynika z zapisu art. 70 ust. 3 Konstytucji RP . Rodzice mają zagwarantowane prawo wyboru szkół niepublicznych. Odnosząc się do powyższego, moim zdaniem, organ prowadzący szkołę niepubliczną podlega przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej .

Dotyczy to również obowiązku prowadzenia BIP. Informacje nie udostępnione w BIP są udostępniane na wniosek. Ponadto, informacja publiczna może być udostępniana:
1) w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych,
2) przez zainstalowane w miejscach, o których mowa w pkt 1, urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z tą informacją.

Reasumując, organ prowadzący szkołę niepubliczną – wg mnie – podlega przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej w zakresie prowadzonej przez siebie placówki. Ma on również prowadzenia publikatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej (por. art. 8 ustawy o dostępie do informacji publicznej ). Z kolei treść skierowanego do Państwa zapytania, odpowiada zakresowi informacji wymaganych w BIP (art. 8 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o dostępie do informacji publicznej ). Dlatego też uważam, że należy odpowiedzieć na treść skierowanego zapytania.

Agata Piszko

Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)