Rada gminy podjęła uchwałę o likwidacji publicznego gimnazjum przez zaprzestanie naboru uczniów do pierwszej klasy. Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność powyższej uchwały. Organ nadzoru przypomniał, iż proces likwidacji szkoły publicznej następuje w dwóch etapach. Rozpoczyna go podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły. Organ prowadzący szkołę ma przy tym obowiązek, co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji powiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji szkoły rodziców oraz właściwego kuratora. W powyższej sprawie rada gminy nie dopełniła procedury związanej z obowiązkiem zawiadomienia wszystkich rodziców o zamiarze likwidacji szkoły w ustawowym terminie. Wojewoda przypomniał, że do unicestwienia bytu prawnego uchwały o likwidacji szkoły wystarczy, aby tylko jeden z rodziców nie został zawiadomiony o zamiarze likwidacji szkoły na 6 miesięcy przed terminem jej likwidacji.

NSA rozpatrując skargę kasacyjną ustalił, iż po podjęciu przez radę gminy tzw. uchwały intencyjnej (o zamiarze likwidacji szkoły) w dniu 22 lutego 2011 r. dopiero w dniach następnych skierowano zawiadomienia do rodziców. Z akt wynika, że wielu z nich otrzymało zawiadomienia dopiero w pierwszej dekadzie marca 2011 r., zaś niektórzy – jak wynika z załączonych oświadczeń – nie zostali zawiadomieni w ogóle, lub zastosowano doręczenie zastępcze z terminem doręczenia również w marcu 2011 r. W tej sytuacji zaistniała wada zawiadomienia, którego przy przyjętym terminie rozpoczęcia likwidacji w dniu 1 września 2011 r., należało dokonać najpóźniej w dniu 28 lutego 2011 r. W ocenie NSA błędne jest stanowisko skarżącej gminy, iż termin 6 miesięcy w tej sprawie nie miał zastosowania, gdyż likwidacja następowała przez wygaszenie, a jej zakończenie przewidziano na 31 sierpnia 2013 r. Przede wszystkim należy zauważyć, iż ustawa o systemie oświaty nie zna takiego trybu przy likwidacji szkoły. Ponadto z treści uchwały rady wynika wprost, iż likwidacja gimnazjum rozpoczyna się z dniem 1 września 2011 r. Mimo iż przewidziano jej zakończenie dopiero na dzień 31 sierpnia 2013 r. już począwszy od pierwszego terminu szkoła znalazła się w stanie likwidacji.

Z tego faktu oraz stanu prawnego likwidowanej placówki wypływają dla uczniów i ich rodziców określone konsekwencje, sprowadzające się wskutek braku naboru uczniów do pierwszej klasy do tego, że przy braku promocji kontynuacja nauki nie będzie możliwa w tej szkole. Okoliczność ta może ujawnić się dopiero z końcem nauki w następnym roku szkolnym, co przemawia za przyjęciem początkowego terminu likwidacji jak podano w uchwałach rady, nie zaś z końcowym jej terminem w 2013 r., jak twierdzi skarżąca gmina w skardze do WSA i w skardze kasacyjnej.

Na podstawie: Wyrok NSA z 22 lutego 2012 r., sygn. akt I OSK 2376/11, prawomocny