Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Sejmik wojewódzki podjął uchwałę o przekształceniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ) obwodu lecznictwa kolejowego w spółkę z o.o. ze stuprocentowym udziałem województwa.

Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda stwierdził nieważność uchwały. W jego ocenie bowiem sejmik województwa wkroczył w kompetencje organu wykonawczego, czyli zarządu województwa.


NSA zgodził się z organem nadzorczym.

Zdaniem sądu brzmienie postanowień art. 75 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r,. poz. 217 ze zm.) nie budzi wątpliwości, co do tego, że organem dokonującym przekształcenia samorządowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, czyli w rozpatrywnej sprawie zarząd województwa.


Organ stanowiący województwa (sejmik) nie może więc przypisać sobie takich kompetencji, a zwłaszcza wyprowadzać ich z normy ogólnej art. 18 pkt 19 lit. f ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 596 ze zm.).

Na podstawie:
Wyrok NSA z 22 lipca 2014 r., sygn. akt II OSK 1609/14, prawomocny


Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.