Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Rada miasta uchwaliła w jednym programie zarówno zadania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jak i w zakresie przeciwdziałania narkomanii.


Wojewoda zaskarżył uchwłę rady. Jego zdaniem z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 ze zm.) wynika obowiązek uchwalenia dwóch odrębnych programów: gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii. Nie ma zatem podstaw prawnych do przyjęcia przez gminę jednego wspólnego programu – uznał organ nadzoru.


W odpowiedzi rada wskazała, że nie ma przepisu prawa zakazującego uchwalania jednego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.


NSA przyznał rację gminie. Podkreślił, iż zarówno alkoholizm, jak i narkomania stanowią problemy społeczne. Materia związana z różnymi rodzajami uzależnień jest pokrewna, zaś organ powołany do uchwalania programów przeciwdziałania problemom jest ten sam i jest nim rada gminy.


Sąd podkreślił, iż z wymienionych przez wojewodę ustaw nie wynika obowiązek uchwalania dwóch odrębnych programów jako dwóch odrębnych aktów rady gminy. Nie ma też uregulowania, które zakazywałoby uchwalenia jednego wspólnego programu obejmującego programy – czyli plany działań związanych z rozwiązywaniem problemów uzależnień zarówno od alkoholu, jak i narkotyków.


Zatem dopuszczalne jest opracowanie jednego wspólnego programu dotyczącego obu uzależnień, oczywiście pod warunkiem, że będzie on obejmował w sposób wyraźny zarówno problematykę profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, jak i problematykę przeciwdziałania narkomanii oraz będzie uwzględniał specyfikę tych uzależnień – podkreślił NSA.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 9 stycznia 2014 r., sygn. akt II GSK 1614/12, prawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.