Na mocy art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy uchyliła uchwałę na skutek stwierdzenia, że w tekście przyjętej regulacji doszło do omyłki pisarskiej.

W toku badania legalności przedłożonej uchwały organ nadzoru stwierdził, że uchylenie przez radę gminy uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpiło wbrew obowiązującym przepisom prawa, regulującym tryb i zasady uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy. Podstawowym aktem regulującym proces gospodarowania przestrzenią jest ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym . Przedmiotem ww. ustawy jest m.in. określenie sposobu postępowania w sprawach ustalania przeznaczania terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustawodawca unormował szczegółowo zasady i tryb sporządzania planu miejscowego, a także organy odpowiedzialne za przygotowanie i uchwalenie tego aktu planistycznego. Należy bowiem pamiętać, że uchwalanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest aktem złożonym proceduralnie, w którego toku organy gminy dokonują wielu czynności o doniosłych skutkach prawnych. Procedura sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy została szczegółowo uregulowania w art. 9 - 20 powołanej wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Kolejne etapy wskazanej procedury planistycznej zamyka podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przekazanie uchwały wraz z załącznikami i dokumentacją prac planistycznych wojewodzie, w celu oceny jej zgodności z przepisami prawnymi.

Organ nadzoru stwierdził, że po wykonaniu nakazanych prawem czynności w zakresie sporządzania projektu miejscowego planu rada gminy przyjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego budowy drogi użytku publicznego. Powyższa uchwała nie została jednak opublikowana w dzienniku urzędowym województwa, lecz na sesji rady gminy uchylono jej postanowienia w drodze uchwały rady gminy. W tej sytuacji należy jednoznacznie stwierdzić, że proces legislacyjny w sprawie ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakończył się podjęciem właściwej uchwały, w rezultacie czego uchwała stała się aktem prawa miejscowego, ale nieopublikowanym. Nie wynika z tego jednak, że niepublikowaną jeszcze uchwałę można dowolnie zmieniać lub uchylać. Uchwalony plan, mimo że nie został jeszcze ogłoszony i nie wszedł w życie, znalazł się już wśród aktów prawa miejscowego, wywołując określone skutki prawne, w tym obowiązek wojewody publikacji planu w organie promulgacyjnym województwa. Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego, ale jeszcze nieobowiązującego, również z powodu oczekiwania na ogłoszenie w organie promulgacyjnym województwa, może nastąpić - w myśl wymagań art. 27 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia. W konsekwencji rada gminy, chcąc zmienić uchwalony, ale jeszcze nieopublikowany plan powinna podjąć uchwałę o przystąpieniu do jego zmiany, a uchwałę o uchyleniu planu, o jakim mowa, podjąć dopiero po przeprowadzeniu ustawowo określonej procedury planistycznej.

Wojewoda podkreślił, że w rozpatrywanej sprawie nie chodzi o uchylenie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w kontekście rezygnacji z gospodarki przestrzennej w drodze miejscowego planu. Należy pamiętać, że jej zniesienie wywołuje skutki prawne o doniosłym znaczeniu dla gminy i podmiotów prywatnym, w związku z tym wymagane jest zachowanie formy właściwej dla jej wprowadzenia. Niemniej jednak, w analizowanej sprawie chodzi o wyeliminowanie z obrotu prawnego uchwały w sprawie miejscowego planu, podjętej w celu zmiany przyjętej pierwotnie treści tej uchwały. W ten sposób gmina naruszyła ww. przepisy prawa.

Zdaniem organu nadzoru uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym , który stanowi, że do właściwości rady gminy należy uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Z analizy cytowanych przepisów wynika, że nie mogą one stanowić wyłącznej podstawy prawnej, umożliwiającej uchylenie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jest to ogólna norma kompetencyjna, wymagająca uszczegółowienia w przypadku stanowienia aktów prawa miejscowego w dziedzinie planowania przestrzennego.


Zobacz orzeczenie:
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego z dnia 19 października 2009 r., sygn. akt IG.VI-NC-7042-198/09


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)