W wyniku przeprowadzonych wyborów radny rady gminy został wybrany na kadencję 2010-2014. Był wówczas pracownikiem zakładu gospodarki komunalnej, samorządowego zakładu budżetowego, w którym był zatrudniony na stanowisku robotnika gospodarczego. Następnie rada gminy podjęła uchwałę, zgodnie z którą został zlikwidowany samorządowy zakład budżetowy gminy. Majątek nieruchomy znajdujący się w użytkowaniu zakładu przeszedł pod zarząd wójta gminy, natomiast majątek ruchomy został przekazany urzędowi gminy oraz innym jednostkom organizacyjnym.


Wojewoda powołując się na art. 98a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm. ), wezwał radę gminy do podjęcia uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. W uzasadnieniu wezwania wojewoda powołał się na przepisy ustawy o samorządzie gminnym, które wprowadzają zakaz łączenia mandatu radnego z pracą w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat. Po bezskutecznym wezwaniu rady do usunięcia naruszenia wojewoda zarządzeniem zastępczym stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego.


Na zarządzenie radny złożył skargę. W uzasadnieniu argumentował, iż ustawa o samorządzie gminnym nie reguluje kwestii zakazu zatrudnienia radnego w ramach stosunku pracy na stanowiskach nie będących stanowiskami kierowniczymi w urzędzie gminy, jeżeli w trakcie kadencji radnego następuje u jego dotychczasowego pracodawcy zmiana organizacyjna, polegająca na przejęciu pracownika przez urząd gminy, w której radny ma mandat. Zatem zdaniem radnego nie można twierdzić, że w takiej sytuacji następuje wygaśnięcie mandatu.


WSA przypomniał, iż z treści art. 24 a ustawy o samorządzie gminnym wynika zakaz nawiązywania stosunku pracy z radnym przez urząd gminy, w której radny uzyskał mandat. W świetle tego przepisu obojętna jest podstawa nawiązania tego stosunku pracy np. na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania. WSA podkreślił, iż przez użyty w tym przepisie zwrot "nawiązanie" należy rozumieć nie tylko sytuację w której powstaje nowy stosunek pracy, ale także gdy stosunek ten już istniał, jednak nastąpiła zmiana podmiotu zatrudniającego (pracodawcy). W przypadku przejęcia pracownika na podstawie art. 23 § 1 kodeksu pracy, zgodnie z którym zakład przejmujący wchodzi w miejsce dotychczasowego pracodawcy z mocy prawa, następuje nawiązanie nowego stosunku pracy między pracownikiem, a nowym pracodawcą. Zdaniem sądu przepis art. 24a ustawy o samorządzie gminnym dotyczy również takiej sytuacji prawnej. Nastąpiło bowiem nawiązanie z mocy prawa stosunku pracy między radnym a urzędem gminy, w której radny sprawuje mandat.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 27 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Go 428/13, nieprawomocny