Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Rada miasta podjęła uchwałę dotyczącą określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.


Uchwałę zaskarżył prokurator. Zarzucił radzie, iż ustalając cenę górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za wykonane usługi wskazała określoną kwotę netto.

Natomiast zdaniem prokuratora rada określając górne stawki opłat za odbiór odpadów powinna ustalić te stawki w wysokości maksymalnej uwzględniającej podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy.


WSA zgodził się ze stanowiskiem prokuratora.


Sąd zwrócił uwagę, iż górna stawka opłaty jest w istocie maksymalną kwotą jaką podmiot wykonujący usługę może ustalić w charakterze ceny. Jest to jednocześnie maksymalna cena jaką uiścić musi, w razie jej ustalenia, nabywca usługi.


Zdaniem WSA istota górnej stawki opłaty jest tożsama z istotą maksymalnej ceny i służyć ma ochronie nabywcy usługi przed wygórowanymi cenami, których mógłby żądać przedsiębiorca za swoje usługi. Tak rozumiana cena musi uwzględniać również podatek od towarów i usług, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż usługi w postaci odbioru odpadów podlega obciążeniu takim podatkiem – uznał WSA.


Na podstawie:

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 26 lutego 2014 r., sygn. akt I SA/Go 17/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.