Grupa najemców lokali wniosła do sądu administracyjnego skargę na decyzję SKO dotyczącą stwierdzenia wydania decyzji Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy z naruszeniem prawa w stosunku do gruntu związanego z własnością lokali.

Dodatkowo z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wystąpiło stowarzyszenie. Argumentowało, iż zostało powołane w celu ochrony praw i interesów lokatorów w nieruchomościach warszawskich, a zatem ma pełne uzasadnienie do udziału w nim.

WSA odmówił dopuszczenia stowarzyszenia do udziału w charakterze uczestnika postępowania.

NSA uznał, iż wbrew ocenie sądu pierwszej instancji, sprawa dotyczyła zakresu statutowej działalności stowarzyszenia, zaś za udziałem tej organizacji w postępowaniu przemawia interes społeczny.

Interes społeczny to nie tylko interes społeczności lokalnej, ale również interes państwa, obywateli jako całej zbiorowości oraz ich poszczególnych grup.

NSA podkreślił, że w interesie społecznym jest to, aby organizacje takie jak stowarzyszenie, czuwały nad legalnym przebiegiem postępowań administracyjnych i sądowoadministracyjnych dotyczących decyzji skutkujących z mocą wsteczną utratą własności przez jednostkę samorządu terytorialnego czy Skarb Państwa.

Do chwili bowiem wydania decyzji stwierdzającej nieważność decyzji determinującej własność podmiotu publicznego nieruchomości stanowi ona mienie publiczne, a zatem objęte zainteresowaniem publicznym.
O walorze społecznym kształtującym interes społeczny w zapewnieniu przez organizacje społeczne kontroli postępowań dotyczących tzw. "reprywatyzacji gruntów warszawskich" świadczy wreszcie jednoznacznie debata sejmowa oraz publiczna związana z przygotowaniem i uchwaleniem ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

Dbając o legalność postępowania w tym przedmiocie stowarzyszenie realizuje zatem interes zbiorowy – uznał sąd.

Na podstawie:
Postanowienie NSA z 24 września 2015 r., sygn. akt I OZ 1103/15, prawomocne