Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Gmina opublikowała w biuletynie zamówień publicznych ogłoszenie dotyczące zawarcia umowy koncesji na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy.

Z wnioskami wystąpiły dwie spółki i obie zostały zaproszone do negocjacji.

Po przeanalizowaniu ofert rada gminy wyraziła zgodę na zawarcie umowy z jedną ze spółek, a wójt udzielił zezwolenia na prowadzenie przez nią usług na terenie gminy.

Spółka, której oferta nie została przyjęta zaskarżyła decyzję do sądu administracyjnego.

Argumentowała, iż spółka, której oferta uznana została za najkorzystniejszą, nie złożyła wymaganych dokumentów potwierdzających prowadzenie przez nią działalności w branży na terenie co najmniej jednej gminy zamieszkałej przez co najmniej 4.000 mieszkańców.

To zdaniem skarżącej spółki powinno spowodować uchylenie się przez gminę od zawarcia umowy.

WSA nie zgodził się ze skargą.

Sąd przypomniał, iż zgodnie z zapisem ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 ze zm.), oferent może polegać na zdolności innych podmiotów (np. podwykonawców), niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi powiązań.

W sprawie spółka przedstawiła wydane w stosunku do niej referencje trzech gmin dotyczące budowy, przebudowy, rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków.

Ponadto spółka przedłożyła oświadczenie firmy podwykonawczej, z którego wynikało, że firma wyraża zgodę, aby spółka dysponowała jej wiedzą i doświadczeniem w zakresie prowadzenia działalności w branży zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, którą prowadzi na terenie gminy, zamieszkiwanej przez więcej niż 4000 mieszkańców.

Firma oświadczyła, iż jej wiedza i doświadczenie będą wykorzystywane poprzez prowadzenie konsultacji co do sposobu realizacji umowy, oddelegowywania pracowników oraz umożliwienie korzystania z posiadanego sprzętu.

WSA uznał, iż wymienione dokumenty spełniały wymagania oferenta-koncesjonariusza.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gdańsku z 2 października 2014 r., sygn. akt III SA/Gd 621/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.