Nowelizacja wprowadza regułę, zgodnie z którą wydawanie dzienników urzędowych odbywać się będzie wyłącznie w postaci elektronicznej. Powyższe zasady nie będą odnosiły się jedynie do Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B" oraz wyodrębnionych edycji dzienników urzędowych Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu lub Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, z aktami prawnymi zawierającymi informacje niejawne.

Organ wydający zostanie zobowiązany do prowadzenia odrębnej strony internetowej dla każdego dziennika urzędowego.

Dzienniki urzędowe będą wydawane z zachowaniem pozycji w danym roku kalendarzowym. Proponuje się likwidację podziału dziennika urzędowego na numery i strony, a tym samym istotne staje się określenie nie tyle dnia wydania, ile dnia ogłoszenia aktu, którym będzie dzień ogłoszenia aktu na stronie internetowej organu wydającego dziennik urzędowy. Ogłaszanie aktów prawnych pod kolejnymi pozycjami, bez konieczności grupowania w kolejne numery dziennika urzędowego, zlikwiduje również problem wydawania w jednym dniu kilku numerów dziennika urzędowego. Rezygnacja z numerów dzienników urzędowych pozwoli na usprawnienie procesu ogłaszania aktów, a tym samym ułatwi obywatelom szybszy dostęp do prawa, nie obniżając jednocześnie jakości stanowionego prawa.

Do ogłoszenia kierowane będą jedynie akty w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu organu wydającego dziennik urzędowy, bez konieczności dołączania, jak obecnie, oryginału podpisanego przez organ wraz z trzema kopiami.

Organ wydający Dziennik Ustaw i Monitor Polski przekaże jednak po jednym egzemplarzu każdego z tych dzienników w formie wydruków Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Bibliotece Narodowej w celu ich przechowywania. Wydruki te będą przechowywane wieczyście. Takie rozwiązanie pozwoli na kontrolę autentyczności i integralności aktów prawnych ogłaszanych w formie elektronicznej.

Ustawa wprowadza jako zasadę, że jedynie w postaci elektronicznej prowadzone będą zbiory dzienników urzędowych. Terenowe organy administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego udostępnią, w siedzibach i w godzinach pracy urzędów obsługujących te organy, Dziennik Ustaw i Monitor Polski nieodpłatne do wglądu lub do pobrania w formie dokumentu elektronicznego. W analogiczny sposób udostępniane będą zbiory dzienników urzędowych oraz zbiory aktów prawa miejscowego stanowionego przez powiat lub gminę. Natomiast odpłatne będzie wydawanie wydruków tych aktów prawnych. Jednocześnie przewiduje się prowadzenie skorowidza tylko w przypadku Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego, który udostępniany będzie na powyższych zasadach.

Teksty jednolite aktów normatywnych będą ogłaszane nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, o ile taki akt był nowelizowany w tym czasie. Częstsze niż dotychczas ogłaszanie tekstów jednolitych aktów pozwoli na łatwiejszy dostęp obywateli do ich pełnych tekstów mających walor autentyczności - w przeciwieństwie do tekstów ujednoliconych.

W przedkładanej nowelizacji ustawy wprowadzono obowiązek opracowywania tekstów jednolitych wobec wszystkich aktów normatywnych ogłaszanych w dziennikach urzędowych. Prezentowane rozwiązanie zostało podyktowane faktem wprowadzenia jednakowych zasad w stosunku do wszystkich rodzajów aktów ogłaszanych w dziennikach urzędowych oraz faktem, że z aktów prawa wewnętrznego korzystają również inne podmioty niż tylko te, które są bezpośrednio podległe jednostce wydającej dany akt, np. regulamin prac Rady Ministrów, regulamin Sejmu i Senatu.

Nowelizacja daje możliwość określenia innego terminu opracowania tekstu jednolitego, np. w przypadku projektu ustawy, który w swojej treści zmienia wprawdzie wiele innych ustaw, ale zakres tych zmian jest niewielki. Zdaniem autorów ustawy, proponowane rozwiązanie w zakresie częstotliwości sporządzania tekstów jednolitych nie powinno nadmiernie obciążyć podmiotów, do których skierowany jest obowiązek sporządzania tekstów jednolitych, ze względu na przyjęcie jako podstawy postaci elektronicznej w sporządzaniu aktów kierowanych do ogłoszenia.

Z uwagi na zmiany w zasadach ogłaszania tekstów jednolitych proponuje się umożliwienie ogłaszania tekstów jednolitych aktów normatywnych obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy i nienowelizowanych po dniu jej wejścia w życie na dotychczasowych zasadach, tzn. wówczas gdy liczba zmian w takim akcie jest znaczna lub gdy akt ten był wielokrotnie nowelizowany i posługiwanie się jego tekstem może być istotnie utrudnione.

Wojewódzkie dzienniki urzędowe w postaci papierowej będą mogły być rozpowszechniane na dotychczasowych zasadach, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Ustawa z pewnymi wyjątkami ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. Przy czym obowiązek publikowania tekstów jednolitych nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy zacznie obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2016 r.

Na podstawie: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 16 marca 2011 r.