Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych w "Sprawozdaniu z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2010 r." wskazała, że istotny wpływ na analizę ma złożoność struktury wynagrodzeń nauczycieli, która wymaga uwzględniania szeregu indywidualnych danych dla ustalenia danych zbiorczych. Nieprawidłowości, które wystąpiły na etapie ustalania danych jednostkowych prowadziły z reguły do błędnego ustalania kluczowych dla wyników analizy parametrów, w tym faktycznych różnic między wydatkami poniesionymi przez j.s.t. na wynagrodzenia nauczycieli a wydatkami zagwarantowanymi ustawowo.

Badania kontrolne obejmowały prawidłowość i terminowość sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, a także podziału i wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających w świetle przepisów art. 30a Karty Nauczyciela oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35) .

W toku czynności kontrolnych nie stwierdzono przypadków niewypłacenia, przez zobowiązane do tego jednostki, jednorazowych dodatków uzupełniających, jednakże 13 kontrolowanych jednostek nie zachowało ustawowego terminu wypłaty dodatków.

Najczęściej ujawniane nieprawidłowości przy kontroli omawianego zagadnienia dotyczyły:
− ustalania średniorocznej liczby etatów nauczycieli, mającej zasadniczy wpływ na wyliczenie kwot zagwarantowanych średnich wynagrodzeń;
− ustalania składników wynagrodzeń nauczycieli stanowiących podstawę obliczenia faktycznych wydatków poniesionych przez j.s.t. na wynagrodzenia;
− ustalania osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, niezbędnych dla wyliczenia kwot dodatków należnych poszczególnym nauczycielom.

KR RIO podkreśla jednak, że jednostki samorządu terytorialnego wywiązały się z obowiązku przeprowadzenia analizy poniesionych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w ustawie Karta Nauczyciela, a także sporządzenia sprawozdania z tej analizy.

W aż ponad połowie j.s.t. jednak nie osiągnięto średnich wynagrodzeń zagwarantowanych dla nauczyciela stażysty – najniższym stopniu awansu zawodowego. W ujęciu wartościowym najwięcej środków finansowych j.s.t. musiały przeznaczyć na wypłatę dodatków uzupełniających nauczycielom dyplomowanym, którzy stanowią najliczniejszą grupę spośród wszystkich stopni awansu zawodowego nauczycieli.

Ponadto, w 2009 r. j.s.t. wypłaciły nauczycielom zatrudnionym na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wynagrodzenia ponad poziom zagwarantowany przez państwo w ich dochodach na łączną kwotę 967 974 553,21 zł.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r. Nr 97, poz. 674)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35).