Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. akt P 1/08, orzekł, że art. 18 ust. 5 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w związku z art. 417 § 1 k.c. jest zgodny z art. 167 ust. 4 Konstytucji RP oraz nie jest niezgodny z art. 167 ust. 1 Konstytucji RP .


Źródłem odpowiedzialności odszkodowawczej gmin, zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, jest ich obowiązek zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej, który obejmuje dostarczanie lokali socjalnych w celu realizacji wyroków eksmisyjnych.


Argumentem za uchylaniem się od tego obowiązku przez gminy było to, że obowiązek wypłaty odszkodowań stanowi zmianę zakresu zadań i kompetencji gmin, która powinna spowodować odpowiednie zmiany w podziale dochodów publicznych. Zdaniem TK, nie można jednak automatycznie utożsamiać wydatków budżetowych z określonego tytułu ani ich ewentualnego wzrostu z zadaniem gminy w konstytucyjnym znaczeniu tego zwrotu. Możliwość wypłaty wyższych odszkodowań nie oznacza, że zmieniony został zakres zadań i kompetencji gmin.


Trybunał Konstytucyjny przypomniał jednocześnie, że gminy mogą ubiegać się o uzyskanie dotacji celowych z budżetu państwa na zapewnienie lokali socjalnych. Od 2004 r. funkcjonuje bowiem rządowy program wspierania budowy lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Na podstawie: www.tybunal.gov.pl, stan z dnia 9 kwietnia 2010 r.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.(Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. akt P 1/08