Odpowiedź 


Udzielona przez gminę dotacja nie zawiera środków na dowóz dzieci. Dotacja może być przeznaczona wyłączenie na realizację wydatków bieżących.

Uzasadnienie

Autor pytania poruszył dwie zasadnicze kwestie. Pierwsza z nich to kwestia udzielenia odpowiedzi na pytanie – czy na gminie ciąży obowiązek dowozu dziecka niepełnosprawnego do niepublicznego przedszkola. Druga natomiast to wyjaśnienie, czy dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które jest odroczone od obowiązku szkolnego kwalifikuje się jako dziecko podlegające bezpłatnemu dowożeniu. Odnosząc się do próby interpretacji pierwszej kwestii, należy zauważyć, że przepisy ustawy o systemie oświaty , nakładają na radę gminy obowiązek ustalenia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w taki sposób, aby wszystkie dzieci sześcioletnie zamieszkałe na obszarze gminy miały możliwość spełnienia obowiązkowego wychowania przedszkolnego, przy zastrzeżeniu, że droga dziecka sześcioletniego z domu do najbliższego przedszkola publicznego lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej nie przekracza 3 km. W przypadku niespełnienia przez gminę tego warunku, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. W przypadku dzieci niepełnosprawnych ustawodawca poszedł jeszcze dalej, tzn. nałożył na gminy obowiązek zapewnienia niepełnosprawnym dzieciom sześcioletnim bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola (nie precyzując przy tym, czy chodzi o przedszkole publiczne, czy też niepubliczne), oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub ośrodka umożliwiającego dzieciom upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, a także dzieciom upośledzonym umysłowo z niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizację obowiązku wychowania przedszkolnego, albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Z porównania treści powołanych zapisów wydaje się, że przyjąć należy, iż gmina jest zobowiązana do zapewnienia bezpłatnego dowozu do przedszkola niepublicznego. Próbując wyjaśnić drugą kwestię, należy zauważyć, że ustawodawca mówi o obowiązku dowozu niepełnosprawnego dziecka sześcioletniego (art. 14a ust. 4 ustawy o systemie oświaty ). Obowiązek odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego jest nałożony na dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Z drugiej jednak strony ustawodawca dopuścił możliwość odroczenia obowiązku szkolnego. Zgodnie z zapisem art. 14 ust. 1a ustawy o systemie oświaty  w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być w związku z tym odroczony do końca roku kalendarzowego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. W przypadku odroczenia od obowiązku szkolnego, obowiązek wychowania przedszkolnego dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnienie obowiązku szkolnego. W związku z powyższym, podstawową kwestią jest ustalenie daty rozpoczęcia obowiązku szkolnego przez dziecko, podlegające odroczeniu. Jeżeli dziecko powyżej 6 roku życia realizuje obowiązkowe wychowanie przedszkolne (a więc w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym dziecko ma rozpocząć obowiązek szkolny) wówczas – moim zdaniem – gmina ma ten dowóz zapewnić. Jeżeli natomiast dziecko uczęszcza na zajęcia do przedszkola, nie realizując obowiązkowego wychowania przedszkolnego – wówczas gmina może zapewnić bezpłatny dowóz, ale nie musi.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)