Czyli dzielimy przez ilość dni w miesiącu i przemnażamy przez ilość dni ile dziecko uczęszcza do przedszkola?

Czy jest to prawidłowy sposób obliczania dotacji?

Odpowiedź

Postępowanie to może budzić wątpliwości co do zgodności z przepisami prawa.

Uzasadnienie

Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.


W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.

Sposób obliczania dotacji przez gminę, może budzić wątpliwości. Zgodnie bowiem z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 15 grudnia 2009 r. (XXVII/8283/09, Lex nr 560287), postanowienie uchwały które uzależnia wysokość dotacji od liczby uczniów faktycznie uczęszczających do przedszkola w poszczególnych dniach miesiąca, pozostaje w sprzeczności z postanowieniami art. 90 ust. 2b u.s.o., zgodnie z którymi dotacja przysługuje na każdego ucznia, przy czym ustawa nie uzależnia wysokości dotacji na danego ucznia od liczby dni jego faktycznej obecności w przedszkolu.

Autor pytania nie podał niestety przyczyn uczęszczania dziecka do przedszkola od 15 danego miesiąca (czy było tak np. z powodu choroby). Określenie prawidłowości zasad naliczania dotacji w tym konkretnym przypadku byłoby łatwiejsze do określenia.

Zgodnie bowiem z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 28 marca 2011 r. (wyrok WSA z dnia 28 marca 2011 r. I SA/Bd 1002/10, Lex 990357), wysokość dotacji powinna odpowiadać faktycznej, rzeczywistej liczbie uczniów w chwili przekazywania dotacji. Dotacja nie będzie odpowiadać faktycznej liczbie uczniów, gdy będzie ona obejmować osoby, która wprawdzie są do szkoły zapisane, lecz do niej nie uczęszczają.

Z kolei zgodnie z uchwałą RIO w Poznaniu z dnia 25 stycznia 2012 r. (2/111/12, Lex nr 1129877), zapisy uchwały rady gminy wykluczające możliwość przekazania dotacji na dziecko, które czasowo nie uczęszczało do przedszkola np. z powodu choroby, stanowią naruszenie przepisów u.s.o. W tym przypadku należy więc przeprowadzić szczegółową analizę z uwzględnieniem przyczyn nieobecności dziecka.