Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
 



Rada miejska podjęła uchwalę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

W regulaminie rada upoważniła burmistrza między innymi do nakazania opróżnienia zbiornika bezodpływowego na koszt właściciela nieruchomości w razie podejrzenia jego nieszczelności. Ponadto rada upoważniła przedsiębiorstwo gospodarki komunalnej do podjęcia czynności kontrolnych.

Prokurator zaskarżył ten zapis uchwały.

WSA zwrócił uwagę, iż ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 roku, nr 391 ) stanowi, iż regulamin określa szczegółowe zasady dotyczące częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz z terenów, przeznaczonych do użytku publicznego.

W zakresie ustawy nie mieści się natomiast uprawnienie burmistrza do nakazania opróżnienia zbiornika bezodpływowego w razie podejrzenia jego nieszczelności, upoważnienia spółki do podjęcia czynności kontrolnych, jak też obowiązek właściciela nieruchomości okazywania dokumentów do kontroli, oraz niezwłocznego usunięcia nieszczelności zbiornika.

Zatem ani przepis art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ani inne przepisy polskiego prawa nie upoważniały rady do przyznania burmistrzowi prawa do nakazania opróżnienia zbiornika bezodpływowego na koszt właściciela nieruchomości, w razie podejrzenia jego nieszczelności.


Omówienie orzecznictwa pochodzi z 
programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
 



Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 23 października 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 145/14, nieprawomocny