Mieszkaniec gminy zarzucił wojewodzie bezczynność w sprawie rozpoznania jego wniosku o uchylenie decyzji odmawiającej zwrotu wywłaszczonej nieruchomości.

W odpowiedzi na skargę wojewoda wniósł o jej oddalenie wskazując, że w sprawie wniosku strony organ się wypowiedział postanowieniem odmawiającym wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie uchylenia na podstawie art. 155 K.p.a. ostatecznej decyzji odmawiającej zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. Zatem wojewoda uznał, iż wbrew zarzutowi skargi, nie pozostaje w bezczynności.


WSA rozpoznając sprawę przypomniał, iż skarga na bezczynność organu administracji publicznej uruchamia postępowanie sądowe, w którym sąd ogranicza się wyłącznie do ustalenia czy organowi można przypisać stan bezczynności. Przedmiotem oceny sądu w takim postępowaniu staje się kwestia, czy stan bezczynności organu w danej sprawie istotnie zachodzi, a jeśli tak, to czy nakazanie organowi załatwienia sprawy jest na datę orzekania przez sąd dopuszczalne, uzasadnione i celowe. Sąd w takim postępowaniu nie jest zaś władny zajmować stanowiska w kwestiach merytorycznych. Uwzględniając bowiem skargę na bezczynność - jak wynika z art. 149 par. 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - sąd zobowiązuje organ do załatwienia sprawy w określonym terminie, nie wypowiadając się co do samego sposobu załatwienia, w tym co do treści przyszłego rozstrzygnięcia. Stąd w postępowaniu sądowym w sprawie ze skargi na bezczynność organu nie jest dopuszczalna kontrola prawidłowości podejmowanych w postępowaniu administracyjnym rozstrzygnięć – podkreślił WSA.


Okoliczność załatwienia wniosku nie po myśli skarżącego, dążącego do wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji odmawiającej zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, nie ma znaczenia dla oceny skargi na bezczynność organu bowiem merytoryczna treść orzeczenia załatwiającego sprawę administracyjną nie jest przedmiotem skargi na bezczynność – uznał WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 15 października 2013 r., sygn. akt II SAB/Bk 43/13

Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego>>>