Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Między starostą a właścicielem prowadzącym zakład leczniczy zawarta została umowa o zorganizowanie stażu dla osoby bezrobotnej na stanowisku fizjoterapeuty.

Z powodu konfliktu pomiędzy bezrobotną, a organizatorem stażu umowa została rozwiązana. Konflikt dotyczył nieprzestrzegania przez pracodawcę, prawa bezrobotnego do równego traktowania w zakresie między innymi czasu pracy.


W związku z tym starosta orzekł o utracie przez bezrobotną prawa do stypendium z dniem rozwiązania umowy.


Bezrobotna zaskarżyła decyzję do sądu administracyjnego.


WSA uwzględnił skargę i uchylił decyzję starosty.


NSA wyjaśnił, iż skierowanie bezrobotnego na staż nie oznacza, iż zawiera on z pracodawcą umowę o pracę. Taka forma aktywizowania bezrobotnych nie jest w ścisłym znaczeniu tego słowa zatrudnieniem.


Kwestie związane z przyjmowaniem osób bezrobotnych na staż pozostawione są swobodzie stron umowy, tj. staroście i pracodawcy. Umowa stażowa to rodzaj umowy cywilnoprawnej.


Skoro tak to przyjąć należy, że wszelkie kwestie związane z zawarciem umowy, jej wykonywaniem, czy rozwiązaniem pozostają poza oceną NSA.


Z punktu widzenia art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DZ. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) istotne jest jedynie to czy bezrobotny faktycznie "odbywa staż" czy też nie. Bezrobotny bowiem otrzymuje stypendium tylko w okresie faktycznie odbywanego stażu.


Skoro bezrobotna zaprzestała odbywania stażu, zasadne było orzeczenie o utracie przez nią prawa do stypendium – uznał NSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 17 stycznia 2014 r., sygn. akt I OSK 135/13, prawomocny