Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia wójta gminy w sprawie odwołania ze stanowiska dyrektora ośrodka kultury. Skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody złożył wójt, zarzucając m.in. naruszenie art. 98 ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) poprzez wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie nienależącej do kompetencji wojewody.
W ocenie WSA w Bydgoszczy w rozpatrywanej sprawie należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, czy wojewoda jako organ nadzoru nie przekroczył właściwości kompetencyjnej, kontrolując zarządzenie organu gminy (burmistrza) dotyczące odwołania ze stanowiska kierownika gminnej jednostki organizacyjnej i czy nie wszedł we właściwość sądu powszechnego, a dokładnie sądu pracy. Rozpatrując sprawę Sąd stwierdził, iż organ nadzoru nie naruszył właściwości kompetencyjnej, wydając zaskarżony akt administracyjny. Mimo iż zarządzenie wójta gminy stanowiło oświadczenie woli pracodawcy o odwołaniu pracownika ze stanowiska, było – co istotne – jednocześnie aktem administracyjnym podjętym w sprawie z zakresu administracji publicznej. Zwolnienie przez wójta kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, stanowiło sprawę publiczną o znaczeniu lokalnym, a więc należącą do zakresu działania gminy, w rozumieniu art. 6 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Ustawa o samorządzie gminnym, w art. 85 stanowi, że nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. Organy nadzoru do których należy wojewoda, mogą wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych ustawami. Jest to niewątpliwie bardzo szeroki katalog spraw. Ustawodawca nie precyzuje, ustawami z jakiej gałęzi prawa lub jakiej dziedziny prawa jest przy nadzorze ograniczony wojewoda. Stąd należy wywieść obowiązek organu nadzoru do zbadania treści zarządzenia oraz sposobu jego podjęcia pod kątem zgodności z prawem i ostatecznej jego oceny, czy nie doszło do naruszenia prawa materialnego i proceduralnego.
W opinii Sądu zarządzenia dotyczące odwołania pracownika z dotychczas pełnionej funkcji podlegają nadzorowi pod względem legalności, ponieważ z art. 90 i art. 91 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) nie można wywieść, że zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), poza porządkowymi, nie podlegają nadzorowi.
(Wyrok z 19 listopada 2009 r.,sygn. akt II SA/Bd 829/09
)

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad