Firma w umowach oferowanych konsumentowi zastrzegała sobie możliwość podwyższenia ceny za towar oraz wynagrodzenia za wykonanie usługi montażu – najczęściej mebli kuchennych, parkietów i paneli, w przypadku zmiany przepisów o podatku VAT, bez jednoczesnego przyznania konsumentowi uprawnienia do odstąpienia od umowy. Jeśli pomiędzy datą zawarcia umowy, a dokonaniem montażu nastąpiłby wzrost podatku VAT, to zgodnie z kwestionowanym postanowieniem Castorama, w chwili wystawiania faktury po wykonaniu usługi, byłaby uprawniona do podwyższenia uprzednio uzgodnionej ceny.
Urząd nie kwestionuje prawa do podwyższania ceny w przypadku zmiany podatku VAT, lecz zgodnie z prawem, w wypadku zmiany istotnych warunków umowy, np. ceny, konsument musi mieć prawo zrezygnowania z zakupu.
Ponadto firma nie informowała, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, czyli prawa do składania reklamacji.
Spółka zobowiązała się do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk. Prezes UOKiK nałożyła na nią obowiązek wykonania zobowiązania oraz złożenia sprawozdania o stopniu jego realizacji. Decyzja jest prawomocna.
Jak informuje UOKiK, w przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
UOKiK upomina Castoramę
Sprzedająca materiały budowlane i wykończenia wnętrz oraz elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego Castorama stosowała niezgodne z prawem postanowienia we wzorcu umownym określającym m.in. koszty i zakres montażu zakupionych towarów oraz zasady gwarancji. Upomniana przez prezesa UOKiK spółka zobowiązała się do zmiany tej praktyki.