Staszek jest bohaterem kampanii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów promującej wiedzę o prawie konkurencji. Jest przedsiębiorcą, ma 35-40 lat, aktywnie współpracuje z konkurentami. Jednak nie zawsze przestrzega reguł prawa, ustalając z nimi ceny sprzedaży produktów. Namawia pozostałych uczestników porozumienia do tego, aby się przyznali do zmowy cenowej, jednak oni obracają to w żart. Z reklamy ma wynikać, że nie zdają sobie sprawy z tego, że zmowy cenowe to najcięższe naruszenie prawa konkurencji, ale dotkliwych kar można uniknąć dobrowolnie przyznając się do porozumienia.
Ilu takich Staszków jest wśród polskich przedsiębiorców? Z badań UOKiK wynika, że ponad 63 proc. z nich odpowiedziało "tak" na pytanie, czy gdyby działali w kartelu rozważyliby możliwość skorzystania z programu łagodzenia kar - leniency. Na zawarcie porozumienia cenowego, nawet w sytuacji zagrożenia istnienia przedsiębiorstwa, nie zdecydowałoby się ponad 60 proc. ankietowanych, 27,9 proc. było odmiennego zdania. Gorzej jest ze stosowaniem tej wiedzy w praktyce.
Dlatego Staszek po raz kolejny zachęca nieprzekonanych przedsiębiorców do dobrowolnego przyznania się do zmowy cenowej. Będzie to robił w TVN, TVN Style, TVN Meteo, TVN Turbo, TVN 7, TVN Warszawa, RMF FM, Radiu ZET, Programie I i III Polskiego Radia, TOK FM, ROXY FM, Złote Przeboje, Blue FM, PiK, Radiu dla Ciebie, Radiu Zachód, regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia w: Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Olsztynie, Opolu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu, w portalach Onet.pl, Wp.pl, Pb.pl, Egospodarka.pl, Money.pl.
Na łamach tych mediów od 10 stycznia br. można usłyszeć spot, w którym Staszek informuje o tym, że warto współpracować z UOKiK. Zachęcamy również inne media do włączenia się w promowanie programu leniency. Jak przypomoina UOKiK, za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary bądź jej obniżenie może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym, m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu. Umożliwia to wprowadzony do polskiego porządku prawnego program łagodzenia kar - leniency.