Jak podkreśla CIR, w nowych regulacjach największy nacisk położono na zapewnienie bezpieczeństwa w przyszłych elektrowniach atomowych.
W projekcie ustawy określono zasady przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących budowę obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących. Obiektami energetyki jądrowej będą: elektrownie jądrowe, zakłady wzbogacania izotopowego, zakłady wytwarzania paliwa jądrowego, zakłady przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalniki tego paliwa, obiekty do przechowywania odpadów promieniotwórczych oraz obiekty wydobywania rud uranu i toru. Do inwestycji towarzyszących należy zaliczyć: przedsięwzięcia służące wyprowadzaniu mocy z elektrowni jądrowych, infrastrukturę komunikacyjną (drogi, koleje), wodociągi i zaplecze socjalne.
Przepisy projektowanej ustawy określą szczegóły wydawania: decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, decyzji zasadniczej oraz pozwolenia na budowę elektrowni.
Wydanie decyzji o lokalizacji nie będzie uzależnione od przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja ta oznaczać będzie zezwolenie na lokalizację inwestycji na określonym terenie. Będzie ją wydawać – na wniosek inwestora – właściwy wojewoda. W sytuacji, gdy elektrownia zlokalizowana będzie na obszarze więcej niż jednego województwa, decyzję ma podejmować ten wojewoda, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości pod inwestycję energetyki jądrowej.
W projekcie ustawy zawarto przepisy określające rodzaje dokumentów, jakie powinny być dołączone przez inwestora do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji. Chodzi o wiele opinii wydanych przez właściwe organy administracji, dotyczące możliwości umiejscowienia na danym terenie przedsięwzięcia.
Do uzyskania decyzji o lokalizacji, a przed wystąpieniem o pozwolenie na budowę, inwestor musi otrzymać decyzję zasadniczą. Oznacza ona akceptację państwa na budowę elektrowni jądrowej w określonej lokalizacji, przez określonego inwestora, z wykorzystaniem konkretnej technologii. Decyzję tę ma wydawać minister gospodarki. Jej wydanie poprzedzi opinia szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Projekt ustawy przewiduje, że obok już wymienionych decyzji, inwestor powinien otrzymać również inne. Chodzi o decyzję o wskazaniu lokalizacji inwestycji energetyki jądrowej albo zezwolenie na wejście na teren nieruchomości. Decyzje te umożliwią przeprowadzenie pomiarów oraz wykonanie innych prac, niezbędnych do przygotowania raportu lokalizacyjnego na nieruchomościach, do których inwestor nie ma tytułu prawnego. Decyzja o wskazaniu lokalizacji inwestycji może być wydana na maksymalnie 5 lat. Jej wydanie wywołuje określone skutki prawne określone przez przepisy projektowanej ustawy. Zezwolenie na wejście na teren nieruchomości ma być wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata. Strona nieusatysfakcjonowana przyznanym odszkodowaniem za szkody wyrządzone podczas pomiarów i innych prac, może wnieść powództwo do sądu powszechnego.
Pozwolenie na prace przygotowawcze ma być fakultatywną decyzją. Na jego podstawie inwestor będzie mógł wykonywać prace przygotowawcze poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych, np. niwelacja terenu, wycinka drzew, budowa przyłączy mediów, itp.
W projektowanej ustawie uregulowano kwestie związane m.in. z: przejściem na własność Skarbu Państwa z mocy prawa nieruchomości, do których inwestor nie posiadał tytułu własności, zatwierdzeniem podziału nieruchomości zgodnie z wnioskiem inwestora, wygaśnięciem trwałego zarządu na nieruchomościach Skarbu Państwa czy wygaśnięciem użytkowania wieczystego lub umów najmu.
W projekcie ustawy znalazły się również przepisy ustalające zasady ustalania odszkodowań oraz wskazane organy właściwe w sprawie wydawania decyzji o odszkodowaniach (wojewoda).
Inwestycje dotyczące budowy obiektów energetyki jądrowej otrzymają status realizacji celu publicznego. W związku z tym, grunty oraz inne nieruchomości (wcześniej należące do Skarbu Państwa) objęte decyzją o ustaleniu lokalizacji zostaną przekazane inwestorowi w użytkowanie wieczyste. Na inwestora zostanie przeniesione także prawo własności budynków i lokali trwale związanych z gruntem. Ustanowienie użytkowania wieczystego na rzecz inwestora ma następować bez przetargu, po uzyskaniu decyzji zasadniczej. Wojewoda zawrze z inwestorem umowę o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste w terminie 30 dni id daty złożenia wniosku o zawarcie umowy.
Podobnie jak w innych szczególnych ustawach, przepisy projektowanej ustawy przewidują m.in.:
•    skrócenie czasu rozpatrywania sprawy do 30 dni oraz wprowadzenie sankcji za niedochowanie tego terminu przez właściwy organ; grozi za to kara 500 zł za każdy dzień zwłoki,
•    skrócenie terminu wniesienia odwołania do 7 dni,
•    określenie terminu na rozpatrzenie skargi złożonej do sądu administracyjnego (30 dni) oraz skargi kasacyjnej – 2 miesiące.

W projekcie ustawy określono szczególne zasady udzielania zamówień na realizację inwestycji związanych z budową obiektów energetyki jądrowej, które zapewnią sprawne i skuteczne przeprowadzenie postępowań. Uwzględniono także przepisy dotyczące obowiązków inwestora obejmujących zapewnienie bezpieczeństwa realizacji inwestycji. Chodzi o gromadzenie danych osób i podmiotów uczestniczących w budowie i udostępnianie tych informacji na żądanie właściwych służb i organów państwowych (np. imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, PESEL, miejsce zamieszkania obywateli polskich, a w przypadku cudzoziemców – numer paszportu, obywatelstwo.
Zgodnie z projektem ustawy, zostanie wprowadzona opłata na rzecz gmin ościennych (zlokalizowanych w pobliżu elektrowni). Opłata ta ma być dzielona w równych częściach pomiędzy gminy graniczące z tą, na której terenie znajdować się będzie elektrownia jądrowa. Ma ona wynosić 50 proc. wartości podatku od nieruchomości, który inwestor, a następnie podmiot eksploatujący elektrownię, będzie uiszczać gminie, na terenie której znajduje się elektrownia. Opłata będzie dochodem własnym gmin ościennych.
W projekcie ustawy znalazły się również przepisy dotyczące inwestycji towarzyszących.