Przed szpitalem im. Kopernika w Łodzi postawiono ogłoszenie kancelarii z Zegrza, która oferuje pacjentom pomoc w walce o odszkodowania za błędy lekarskie. Kancelaria, która postawiła ogłoszenie w internecie na swej stronie WWW wyjaśnia: „za naszym pośrednictwem mają państwo możliwość skorzystania z usług renomowanych kancelarii prawnych bez konieczności opłacania zaliczek na koszty zastępstwa procesowego”

Informacja jest dozwolona

Zdaniem radcy prawnego Sławomira Ciupy, współtwórcy „Zasad etyki radców prawnych”, jeśli na ogłoszeniu nie ma ocen „jesteśmy najlepsi”, które by nieuczciwie porównywały lub wprowadzały w błąd klientów, to działanie takie jest dopuszczalne.

- Nie widzę nic zdrożnego w informowaniu o prawach klienta, jakie mu przysługują  - mówi Sławomir Ciupa. -  Jeśli informacja jest rzeczowa, zgodna z dobrymi obyczajami nie łamie zasad etyki. Mec. Cupa zaznacza, że reklama zawsze jest skrótowa, nie zawiera wszystkich szczegółów, ale nie powinna zniekształcać decyzji konsumenta. Zasady etyki radcowskiej zabraniają działań, które mają znamiona deliktów ustawy o zakazie nieuczciwej konkurencji lub deliktów o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych.

Natomiast , jeśli mamy do czynienia z pośrednikiem, a nie kancelaria radcowską, to nie podlega on zasadom etyki, lecz trzymać się musi przepisów prawa. Radcom prawnym nie wolno korzystać jedynie z usług odpłatnego pośrednictwa. Ale nie wiemy na pewno, czy za ogłoszeniem kryją się radcowskie kancelarie.

 Adwokaci za reklamę są karani

Natomiast adwokaci prezentują nieco inne zdanie w kwestii ogłoszeń i reklam przed szpitalami. Adwokat Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Zawodowej przy Naczelnej Radzie Adwokackiej twierdzi, że kancelariom adwokackim nie wolno korzystać z pośrednictwa przy akwizycji usług. Nie wolno też się reklamować , a szczególnie w tak natrętny sposób. Jeśli kancelaria korzysta z usług pośrednika wystawiającego banery pod szpitalami, to będzie to kwalifikowane jako niedozwolona, nieuczciwa reklama usług adwokackich. Rzecznicy dyscyplinarni jednak nie mają żadnych instrumentów, aby prowadzić śledztwo, kto wystawił reklamę: pośrednik, kancelaria adwokacka, czy doradca prawny. Musielibyśmy tym celu zatrudnić detektywów. Jeśli zaś idzie o pomoc prawną w zakresie odszkodowań za błąd lekarski czy zarażenie żółtaczką w szpitalu, to przed wejściem w życie ustawy o odszkodowaniach za zdarzenia medyczne, można było dochodzić wypłaty zadośćuczynienia.

- Jestem przeciwny tego typu reklamie, a wystawienie baneru powinno być karane  – dodaje adw. Jakub Jacyna.