Projekt rozporządzenia przygotowanego w resorcie sprawiedliwości stanowi wykonanie delegacji zawartej w ustawie z 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203, poz. 1192) i wprowadzonej do ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. Nr. 270, poz. 1599).
Projekt aktu określa szczegółowy tryb i sposób dokonywania oceny kwalifikacji prokuratorów, asesorów prokuratorskich, sędziów, adwokatów, radców prawnych, notariuszy, starszych radców i radców Prokuratorii Generalnej, oraz osób mających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych, którzy kandydują na wolne stanowiska prokuratorskie.
Projekt rozporządzenia nakazuje wnikliwie oceniać kwalifikacje prokutratorów
Ocena kwalifikacji prokuratorów starających się o stanowiskama przybrać formę pisemną. Zawierać powinna dane dotyczące m.in. przebiegu pracy zawodowej kandydata, przebytych szkoleniach, osiągnięciach naukowych i dotychczasowej pracy dydaktycznej.