Trybunał Sprawiedliwości UE (zwany powszechnie Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) wydał w czwartek wyrok w sprawie, którą obywatel Niemiec wytoczył niemieckiemu towarzystwu ubezpieczeniowemu (sygn. C-134/11).
Z pytaniem do Trybunału Sprawiedliwości zwrócił się Sąd Okręgowy w Hamburgu. Pytał, czy ochrona podróżnych znajduje zastosowanie również w sytuacji, gdy niewypłacalność jest spowodowana takim zachowaniem organizatora podróży, które nosi znamiona oszustwa. 
Chodziło o pozew wniesiony przez obywatela Niemiec przeciwko towarzystwu ubezpieczeniowemu HanseMerkur Reiseversicherung AG. Towarzystwo odmówiło zwrotu zapłaconej ceny podróży, mimo że nie doszła ona do skutku z powodu niewypłacalności organizatora – Rhein Reisen GmbH. Biuro podróży nie zamierzało organizować podroży, a wpłacone pieniądze wykorzystało niezgodnie z przeznaczeniem. Wcześniej zawarło z towarzystwem ubezpieczeniowym HanseMerkur Reiseversicherung umowę na wypadek niewypłacalności. Jednak Towarzystwo uważało, że ochrona podróżnych przed oszustwami ze strony organizatorów podróży nie jest celem dyrektywy. Uznało więc, że nie musi wypłacać odszkodowania.
Innego zdania był ETS. Orzekł w czwartek, że organizator podróży powinien mieć dostateczne zabezpieczenie umożliwiające, na wypadek niewypłacalności biura podróży, zwrot pieniędzy zapłaconych przez klienta oraz jego powrót z podróży
Trybunał stwierdził, że przyznana podróżnym w unijnej dyrektywie w sprawie podróży zorganizowanych (Dyrektywa Rady 90/314/EWG) ochrona na wypadek niewypłacalności organizatora podróży ma zastosowanie nawet wówczas, gdy ta niewypłacalność jest spowodowana zachowaniem mającym znamiona oszustwa. "Celem dyrektywy jest bowiem ochrona konsumenta przed skutkami upadłości, niezależnie od jej przyczyn" - zaznaczył Trybunał. 
Tak więc fakt, że niewypłacalność organizatora podróży jest spowodowana jego zachowaniem, mającym znamiona oszustwa, nie może - zdaniem ETS - być przeszkodą w zwrocie pieniędzy zapłaconych przez klienta ani w powrocie z podróży.
Trybunał przypomniał, że celem dyrektywy w sprawie podróży zorganizowanych (Dyrektywa Rady 90/314/EWG z 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek) jest m.in. zabezpieczenie, by w przypadku niewypłacalności lub upadłości organizatora podróży zagwarantowane zostały środki na powrót z podróży i zwrot pieniędzy, wpłaconych przez osoby korzystające z oferty. (pap)