Do korzystania ze świadczeń finansowanych z funduszu w równym stopniu uprawnieni są pracownicy szkoły, byli pracownicy (emeryci, renciści) i inne osoby uwzględnione w postanowieniach wewnętrznego regulaminu ZFŚS, niezależnie od wysokości dokonywanego na nich odpisu. Powołując w regulaminie kryterium przyznawania pomocy socjalnej, nie można kierować się wyłącznie wynagrodzeniem pracownika – nie jest to kryterium obiektywne. Najwłaściwszym sposobem ustalenia, czy dana osoba może skorzystać ze świadczeń finansowanych z funduszu, jest wysokość dochodu przypadająca na członka rodziny uprawnionego. O faktycznej sytuacji materialnej (dochodowej) rodziny decyduje suma miesięcznych dochodów członków rodziny. Co do zasady ustala się go, dzieląc łączny dochód członków rodziny przez liczbę osób w rodzinie wspólnie zamieszkujących i utrzymujących się. W przepisach powszechnie obowiązujących nie określono formy, w jakiej pracownik powinien przedstawić swoją sytuację materialną. Najczęstszym sposobem jest oświadczenie o sytuacji materialnej wraz z wnioskiem o świadczenie z funduszu (według określonego w regulaminie wzoru).
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Administrator danych osobowych
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
@page_break@
O ich przyznaniu decyduje dyrektor lub właściwa komisja, według własnej oceny. Nieprzyznanie środków nie otwiera możliwości dochodzenia roszczenia przez osobę uprawnioną do korzystania ze świadczeń funduszu. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 15.07.1987 r. (I PRN 25/87), OSNC 1998/12, poz. 180. Zgodnie z rozstrzygnięciem SN pracownicy nie mogą z tytułu tworzenia funduszu dochodzić roszczeń na podstawie przepisów art. 16 i art. 94 k.p.
Wśród innych uprawnień socjalnych nauczycieli Karta Nauczyciela wymienia następujące:
-nauczyciel zatrudniony na terenie wiejskim oraz w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców ma prawo do lokalu mieszkalnego na terenie gminy, w której położona jest szkoła;
-nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wiejskim oraz w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców, posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, przysługuje nauczycielski dodatek mieszkaniowy, którego wysokość uzależniona jest od stanu rodzinnego nauczyciela;
- nauczyciel po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne zachowuje prawo do zajmowania mieszkania; prawo to służy także małżonkowi nauczyciela emeryta (rencisty, pobierającego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne) oraz dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu i prowadzącym z nim wspólne gospodarstwo domowe;
- nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców, przysługuje odrębny dodatek w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego; organ prowadzący szkołę może podwyższyć dodatek nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wiejskim, na którym występuje deficyt kadr;
- nauczyciel zatrudniony na terenie wsi ma prawo otrzymać do użytkowania osobistego i jego rodziny działkę gruntu szkolnego;
- nauczyciel, który uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego w ciągu dwóch lat od dnia podjęcia pierwszej w życiu pracy zawodowej w szkole i posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska, otrzymuje w szkole wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia na swój wniosek jednorazowy zasiłek na zagospodarowanie w wysokości dwumiesięcznego otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego; do pierwszej pracy zawodowej w życiu nie zalicza się pracy wykonywanej w okresie studiów lub nauki w zakładzie kształcenia nauczycieli. Magdalena Sawkiewicz jest specjalistką z zakresu prawa pracy, praktykiem i szkoleniowcem głównie z zakresu mobbingu, pracowników samorządowych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w jednostkach sektora administracji publicznej.









