Rada gminy podjęła uchwałę dotyczącą likwidacji szkoły podstawowej. Grupa rodziców zaskarżyła uchwałę rady, wskazując na naruszenie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572) poprzez doręczenie jedynie niektórym rodzicom korespondencji informującej o zamiarze likwidacji szkoły.
Dyrektor szkoły argumentował, iż rodzicami do których informacja mogła nie dotrzeć byli ci, którzy nie powiadomili o adresie zamieszkania organu prowadzącego szkołę.
WSA przypomniał, iż za jeden warunków legalności uchwały intencyjnej jak i uchwały o likwidacji szkoły uznaje się skuteczne zawiadomienie rodziców o zamiarach organu prowadzącego szkołę. Zawiadomienie ma umożliwić rodzicom wypowiedzenie się o wprowadzonej zmianie miejsca pobierania nauki dziecka oraz ułatwić dostosowanie się do nowych okoliczności. Ponadto informacja o zamiarze likwidacji szkoły, powinna zostać imiennie skierowana do każdego z rodziców i musi do niego skutecznie dotrzeć.
Sąd podkreślił, iż organ prowadzący szkołę powinien wykorzystać każdy dostępny środek, który zapewni rodzicom uzyskanie informacji o likwidacji szkoły. Ustawa o systemie oświaty nie precyzuje sposobu zawiadomienia, w związku z tym wybór należy do organu prowadzącego gminy, który może doręczyć zawiadomienie drogą pocztową, a także poprzez swoich pracowników jak również na zebraniu z udziałem rodziców uczniów likwidowanej szkoły.
Zdaniem WSA to szkoła jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu a także wpisywania danych w postaci miejsc zamieszkania rodziców uczniów, na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości rodziców.
W rozpatrywanej sprawie wójt gminy oparł się adresach zamieszkania rodziców podanych w wykazie rodzin uczniów szkoły sporządzonym przez jej dyrektora. Adresy te okazały się jednak niezgodne z miejscem zamieszkania rodziców. Zatem szkoła nie uaktualniła wpisu adresu zamieszkania oraz innych danych rodziców, posługując się dowodami osobistymi. WSA podkreślił, iż to na dyrektorze szkoły ciąży obowiązek dopilnowania aby dane w księdze ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu były odzwierciedleniem danych zawartych w dowodach osobistych każdego z rodziców.
Wyrok WSA w Rzeszowie z 30 października 2013 r., sygn. akt II SA/Rz 805/13
Polecamy: Brak skutecznego zawiadomienia o likwidacji szkoły pozwala na podważenie uchwały