Obowiązujące od 1 września 2019 r. rozporządzenia to głównie przepisy wykonawcze do Prawa Oświatowego, które reformuje system szkolnictwa zawodowego.

 

Nowe zasady awansu i reforma szkolnictwa zawodowego - zmiany od 1 września 2019 r.>>

 

Nowe ramowe plany nauczania

Od 1 września 2019 r., szkoły policealne, a  branżowe szkoły II stopnia - od 1 września 2020 r. będą funkcjonowały bez podziału na szkoły dla młodzieży i szkoły dla dorosłych, a kształcenie w nich będzie prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej. W branżowej szkole II stopnia kształcenie zawodowe realizowane będzie w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego.

 

Zobacz szkolenie online: Zmiany w kształceniu zawodowym od 1 września 2019 r. >

 

Rozporządzenie zwiększa liczbę godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe z obecnych 51 do 56 godzin w pięcioletnim okresie kształcenia w technikum, przy jednoczesnym zwiększeniu godzin do dyspozycji dyrektora z 3 do 4 godzin oraz rezygnacji z obowiązku realizacji przez ucznia technikum dwóch przedmiotów ogólnokształcących w zakresie rozszerzonym.

 

Czytaj w LEX: Nowe ramowe plany nauczania, klasyfikacja zawodów i podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego >

 

W rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych uwzględniono natomiast zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego.

 

 


 

Efektywniejsze kształcenie ustawiczne

Od 1 września obowiązywać będzie również nowe rozporządzenie ws. kształcenia ustawicznego. Określa ono zadania i sposób funkcjonowania centrów kształcenia ustawicznego.

Centrum realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania danego zawodu, polegające w szczególności na prowadzeniu:

  • zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania danego zawodu,
  • zajęć uzupełniających dla młodocianych pracowników, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy, lub

 

Minimalna liczba godzin kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym jest równa minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego w danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego.

 

 

 

Zmiany obejmą tez rozporządzenie dotyczące klasyfikacji i oceniania uczniów. Dodane zostaną regulacje dotyczące ucznia-młodocianego pracownika, tj. uwzględniania przy ustalaniu oceny zachowania również oceny zachowania, uzyskanej przez ucznia-młodocianego pracownika na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników wynikającej z zaświadczenia o ukończeniu turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników. Roczna ocena z zajęć praktycznych realizowanych u pracodawcy oraz roczną ocenę klasyfikacyjną uzyskaną z zajęć realizowanych w ramach turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników będzie się wliczać do średniej.