Szkolenia na egzaminatorów prowadzi tylko Ośrodek Rozwoju Edukacji, który jest jedyną publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym prowadzoną przez Ministra Edukacji i Nauki. - Tylko tam można zapisać się na takie szkolenie. Może się wydawać, to zupełnie zwyczajne, ale ta sytuacja doprowadziła do tak kuriozalnych kolejek w oczekiwaniu na to szkolenie, że nauczyciele czasami czekają 8-10 lat, aby zostać do niego dopuszczonym - wskazuje nasza czytelniczka w liście do Prawo.pl. Podkreśla również, że szkolenia nie odbywają się co roku i postuluje zmianę przepisów tak, by szkolenia mogły prowadzić także inne podmioty, np. ośrodki prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

Czytaj: Awans zawodowy nauczyciela od 1 września 2022 >>

Awans zawodowy nauczyciela o 1 września 2022 r.

Przygotowanie do zawodu nauczyciela trwa 3 lata i 9 miesięcy. Po tym okresie nauczyciel musi przystąpić do egzaminu na nauczyciela mianowanego. Warunkiem uzyskania stopnia jest zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu, podczas którego sprawdza się spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela.

Kalkulator awansu zawodowego nauczycieli >>>

Sprawdź w LEX: Procedura nawiązania stosunku pracy z nauczycielem >>>

Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący szkołę. W skład komisji wchodzą:

  •     przedstawiciel organu prowadzącego szkołę jako jej przewodniczący;
  •     przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
  •     dyrektor szkoły;
  •     dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez MEiN.

Więcej w LEX: Awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego od 1.09.2022 r. >>>

Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 5 lat i 9 miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Warunkiem nadania nauczycielowi mianowanemu stopnia nauczyciela dyplomowanego jest – oprócz spełniania wymagań kwalifikacyjnych:

  1. posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego,
  2. uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej, która na podstawie dokonanej analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowy sprawdza spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowania działań na rzecz oświaty oraz ich efektów.

 

W skład komisji dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego wchodzą natomiast:

  1. przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny jako jej przewodniczący, a w przypadku nauczyciela zajmującego stanowisko dyrektora, który nie realizował stażu – także przedstawiciel organu prowadzącego szkołę;
  2. dyrektor szkoły, z wyjątkiem przypadku, gdy o awans ubiega się dyrektor szkoły;
  3. dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (co do ekspertów – zob. wyżej uwagi do składu komisji na mianowanego).

Więcej w LEX: Awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego od 1.09.2022 r. >>>

Długi czas oczekiwania na szkolenie

Listę wspomnianych ekspertów prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania - wpisać się na nią może osoba, która:

  • posiada co najmniej wyższe wykształcenie magisterskie;
  • jest nauczycielem dyplomowanym;
  • przepracowała po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego co najmniej 3 lata i w tym czasie ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na ekspertów organizowane przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli, o której mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b ustawy o systemie oświaty, lub publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o której mowa w art. 5 ust. 3c ustawy o systemie oświaty; wymóg ukończenia szkolenia nie dotyczy nauczycieli akademickich, posiadających stopień naukowy;
  • posiada co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej albo artystycznej.

 

Problematyczne okazują się właśnie te szkolenia. - Ostatnie takie szkolenie było organizowane przez ORE w terminie maj-lipiec 2021 r. W bieżącym roku 2022 nie było takiego szkolenia i już na pewno nie będzie. Może w 2023 r. coś się zmieni. Czekam już 3 rok w kolejce, więc – przy odrobinie szczęścia- może uda mi się dostać na to szkolenie, zanim odejdę na emeryturę - pisze czytelniczka Prawo.pl. Sugeruje, by zmienić przepisy i zwiększyć liczbę ośrodków, które takie szkolenia poprowadzą.

 

Krótszy czas oczekiwania nie zwiększy zapotrzebowania

Eksperci przyznają, że czas oczekiwania na szkolenie jest długi, przyczyną niekoniecznie jest jednak zbyt mała liczba podmiotów, które je prowadzą, a brak zapotrzebowania na nowych ekspertów.

- Szkolenia dla ekspertów zasiadających w komisjach awansowych zawsze prowadził jeden ośrodek – wcześniej Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej teraz Ośrodek Rozwoju Edukacji - wskazuje Marek Pleśniar dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty. - Nigdy nie było to problemem, bo tych ekspertów nie brakuje. Oczywiście może być to frustrujące w przypadku, gdy ktoś chce takie szkolenie ukończyć i uzyskać dodatkowe kwalifikacje i musi odczekać w kolejce. Tylko skoro nie ma zapotrzebowania, to nie ma też powodu, by zwiększać liczbę ekspertów. System awansu zawodowego nauczycieli nie został przecież stworzony po to, by eksperci mieli zajęcie - podkreśla.