Elżbieta Linowska – Fragment „Niezbędnika Dyrektora” z „Dyrektora Szkoły” nr 4/2011


Cele i zarządzanie ryzykiem

Jasne określenie misji może sprzyjać ustaleniu hierarchii celów i zadań oraz efektywnemu zarządzaniu ryzykiem. Zarządzanie ryzykiem ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów i realizacji zadań. Proces zarządzania ryzykiem powinien być dokumentowany.
Misja
Należy rozważyć możliwość wskazania celu istnienia jednostki w postaci krótkiego i syntetycznego opisu misji. Misja ministerstwa powinna odnosić się do działów administracji rządowej kierowanych przez ministra, a misja urzędu jednostki samorządu terytorialnego odpowiednio do tej jednostki.

 


Przykładowe działania:

  • opisanie misji w statucie placówki.
  • Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji

Cele i zadania należy określać jasno i w co najmniej rocznej perspektywie. Ich wykonanie należy monitorować za pomocą wyznaczonych mierników. W jednostce nadrzędnej lub nadzorującej należy zapewnić odpowiedni system monitorowania realizacji celów i zadań przez jednostki podległe lub nadzorowane. Zaleca się przeprowadzanie oceny realizacji celów i zadań z uwzględnieniem kryterium oszczędności, efektywności i skuteczności.


Należy zadbać o to, aby określając cele i zadania, wskazać także jednostki, komórki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne bezpośrednio za ich wykonanie oraz zasoby przeznaczone do ich realizacji.


Przykładowe działania:

  • stworzenie planu nadzoru pedagogicznego na każdy rok szkolny,
  • analiza sprawozdań finansowych,
  • opracowywanie projektu planu finansowego jednostki,
  • planowanie pracy zespołów przedmiotowych, koordynatora ds. bezpieczeństwa itd.


Jakie zagadnienia związane z kontrolą zarządczą sprawiają największe trudności – zapraszam do dyskusji na forum dyrektora szkoły
Identyfikacja ryzyka. 
Nie rzadziej niż raz w roku należy dokonać identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań. W przypadku działu administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego należy uwzględnić, że cele i zadania są realizowane także przez jednostki podległe lub nadzorowane. W przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje jednostka, należy dokonać ponownej identyfikacji ryzyka.

Przykładowe działania:

  • udokumentowanie procesu identyfikacji ryzyka,
  • sporządzenie listy zagrożeń.
  • Analiza ryzyka

Zidentyfikowane ryzyka należy poddać analizie mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków. Należy określić akceptowany poziom ryzyka.
Przykładowe działania:

  • oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia dla każdego rodzaju ryzyka,
  • oszacowanie potencjalnych strat w przypadku wystąpienia ryzyka,
  • opracowanie mapy ryzyka.

 

Reakcja na ryzyko

W stosunku do każdego istotnego ryzyka powinno się określić rodzaj reakcji (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie). Należy określić działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
Przykładowe działania:

  • określenie rodzaju reakcji na każde ryzyko,
  • opracowanie planu reakcji na poszczególne ryzyko.


Więcej informacji w tym min:

W„Dyrektorze Szkoły” nr 04/2011