W wystąpieniu rzecznik zwraca uwagę, że placówki opiekuńczo-wychowawcze działają na podstawie różnych przepisów. Te typu specjalistyczno-terapeutycznego, socjalizacyjnego oraz interwencyjnego działają w oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Z kolei specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze działają na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i pełnią przede wszystkim funkcje oświatowe. Do placówek tego typu dzieci kierowane są przez starostę na wniosek opiekunów prawnych.
RPO podkreśla, że nadzór nad tymi placówkami sprawuje kurator oświaty, który sprawdza głównie, jak radzą sobie z realizacją zadań oświatowych.
"Pomimo różnic formalnych, w praktyce oba typy ośrodków mogą sprawować opiekę nad dziećmi potrzebującymi specjalnych metod wychowania, jednakże tylko ośrodki szkolno-wychowawcze nie podlegają pełnej kontroli sprawdzającej ich wywiązywanie się z funkcji opiekuńczych." - zauważa rzecznik.
Z tego powodu chce, by MEN sprawdził, czy obecnie obowiązujący stan prawny umożliwia kontrolowanie ośrodków szkolno-wychowawczych pod kątem zabezpieczenia praw przebywających w tego rodzaju placówkach dzieci.

Polecamy: RPO: procedura umieszczania w młodzieżowym ośrodku wychowawczym jest nieskuteczna