Im bardziej sztampowa jego propozycja – dzieci powtarzają słowa, wyklaskują rytmy – tym wnikliwiej się zastanówmy, czy chcemy, aby u nas pracował. Im więcej zaś kreatywnego podejścia do kształtowania sprawności komunikacyjnej dzieci, tym lepiej.
Warto poprosić nauczyciela, żeby przeprowadził 10–15 minut zajęć bez podręcznika, kart pracy, nagrań itd. Sprawdzić wtedy można, jaki ma kontakt z dziećmi, czy potrafi być elastyczny i pracować bez obkładania się pomocami wizualnymi, płytami CD. Nawet najlepsze oprzyrządowa-nie zawiedzie, jeśli lektor będzie dla dzieci nieatrakcyjny, nie będzie lubił ani rozumiał istoty pracy z dziećmi.
Polecam też zapytać, jak nauczyciel ubiera się do pracy, jaki strój uważa za najkorzystniejszy. Podczas zajęć z małymi słuchaczami, kiedy lektor powinien wykazywać entuzjazm i aktywnie uczestniczyć w zajęciach, należy zadbać o ubiór niekrępujący ruchów, a tym samym umożliwiający swobodne poruszanie się po sali.
Kwalifikacje nauczyciela języka obcego w przedszkolu: do 2020 r. łagodniejsze wymogi>>
Każdy prowadzący ma oczywiście własny styl, ale warto pamiętać, że pracujemy z dziećmi i przesada w biżuterii, krzykliwość, niechlujność nie stanowią dla nich dobrego przykładu i nie najlepiej świadczą o lektorze. Sam strój powinien być prosty, w ciepłych, przyjaznych dzieciom barwach, a ozdoby nie powinny zbytnio odwracać ich uwagi. Ważną sprawą jest również sportowe obuwie. Pani w nienagannym kostiumie i pantoflach, które wypada założyć na rozmowę kwalifikacyjną, nie poskacze z dziećmi po sali, udając żabkę. Dla dzieci atrakcyjny jest nauczyciel, który organizuje im ciekawe zabawy i sam bierze w nich udział.
Wiele o potencjalnym nauczycielu języka obcego możemy się dowiedzieć, zadając pytanie o zajęcia, które mu się nie udały. A każdy takie miał. Co się nie udało? Dlaczego? Co można było zmienić w trakcie zajęć? Jakie dokładnie były trudności? Z czym lektor sobie nie poradził? Kto był bardziej aktywny – on czy jego uczniowie? Refleksyjny nauczyciel małego dziecka to skarb i takich lektorów powinno być jak najwięcej w placówkach wychowania przedszkolnego oraz w klasach I–III szkoły podstawowej.
Badanie: nauka języka obcego w szkole to wkuwanie słówek na pamięć>>
Pełna treść artykułu już w kwartalniku "Przed Szkołą" nr 1/2015>>