Zasady finansowania zaleceń wynikających z orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wielkość subwencji oświatowej i praw, jakie przysługują dziecku w tym zakresie, to kolejny niezwykle ważny temat do dyskusji z rodzicami. Obowiązkiem dyrektora jest aktualizowanie informacji dotyczących m.in. zasad przyznawania subwencji oświatowej i wysokości środków naliczanych dodatkowo dla gminy na konkretne dziecko.
Często dyrektorzy są wdzięczni, kiedy rodzice na piśmie domagają się realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia, powołując się przy tym na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17.11.2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 414) – dalej r.o.k.w.o., które nakłada na placówkę obowiązek realizacji zaleceń zapisanych w orzeczeniu. Pismo takie może ułatwić dyrektorowi przekonanie organu prowadzącego (urzędu gminy, miasta, powiatu), że na mocy prawa jego placówka potrzebuje dodatkowych środków finansowych.

Przedszkolak z autyzmem potrzebuje precyzyjnych poleceń>>

Jeśli gmina odmawia przekazania środków, dyrektor może zwrócić się do kuratorium (podobne pismo należy wysłać także do wiadomości Ministra Edukacji Narodowej) z prośbą o interwencję w sprawie braku realizacji zaleceń zapisanych w orzeczeniu. Potrzebne wzory pism dyrektor i rodzice dziecka znajdą na stronie www.wszystkojasne.waw.pl, a także na stronie Fundacji Synapsis.
Czasem rodzice decydują się, aby osoba zatrudniona przez nich w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych wspierała dziecko w szkole. Każdą taką próbę warto wzmacniać, ułatwiając pracę terapeucie na terenie szkoły. Podobnie współpraca z placówką prowadzącą dziecko terapeutycznie może przynieść szkole same korzyści (zgoda na obserwację dziecka na terenie szkoły, udział wolontariuszy w zajęciach, konsultacje z pedagogami, pisanie opinii na temat ucznia). Ujednolicenie działań pomaga kształtować i generalizować deficytowe umiejętności ucznia.

MEN sprawdzi wydawanie pieniędzy na uczniów niepełnosprawnych>>

Dyrektor Szkoły - Nr 6/2015 Więcej w "Dyrektorze Szkoły" nr 6/2015>>