Środki rady rodziców to nie darowizna
Istnieje poważna różnica pomiędzy darowiznami przeznaczanymi na rzecz szkoły i gromadzonymi na wydzielonym rachunku dochodów a środkami przekazywanymi na rzecz rady rodziców na podstawie art. 54 ust. 8 u.s.o. Zgodnie z tym przepisem, w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Jednocześnie zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców, ustalany przez nią samą. Jak zatem widać, jakkolwiek fundusze rady rodziców mogą być wykorzystywane na cele podobne jak darowizny z wydzielonego rachunku dochodów, to nie stanowią one dochodów szkoły, a całkowicie odrębne środki niezwiązane w żadnym stopniu ze szkolnym budżetem.
Finansowanie oświaty będzie jednym z tematów XVI Krajowej Konferencji Dyrektorów Dyrektorów Szkół i Przedszkoli>>
Dyrektor nie decyduje o wydatkach rady
W efekcie to wyłącznie rada rodziców decyduje o sposobie wykorzystywania tych środków i niedopuszczalna jest tutaj jakakolwiek ingerencja dyrektora, który nie może w tym wypadku w żaden sposób decydować o wydatkowaniu środków rady.
Inne zasady dotyczą środków z darowizn gromadzonych na rachunku wydzielonym. W tym bowiem wypadku wprost z przepisów prawa powszechnie obowiązującego i uchwały właściwej rady wynika, w jaki sposób szkoła, a w praktyce reprezentujący ją dyrektor, wydatkuje gromadzone na rachunku środki. To właśnie dyrektor jest organem władnym do dokonywania wszelkich operacji finansowych, ale wyłącznie w granicach udzielonego mu uchwałą upoważnienia.
WSA: protokół z zebrania rady rodziców jest informacją publiczną>>
Jest to fragment tekstu Michała Łyszczarza pt. "Darowizny na rzecz szkoły", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 9/2014>>