W ich imieniu do MEiN wystąpili posłowie - wskazują, że przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami, uczeń musi zdawać sprawdzian umiejętności. - W konsekwencji uczeń, który już raz został pokrzywdzony ustaleniem jego oceny niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, zostaje pokrzywdzony drugi raz, gdyż musi przystąpić do sprawdzianu obejmującego swym zakresem materiał z całego roku szkolnego, pomimo że jego wiadomości i umiejętności zostały już raz sprawdzone w toku zajęć w danym roku szkolnym - wskazano w interpelacji.

Sprawdź w LEX: Z ilu ocen minimalnie można uczniowi wystawić ocenę klasyfikacyjną? >

 

Potrzebna zmiana w przepisach?

- Z jakich powodów w każdym przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna ucznia została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, konieczne jest przeprowadzenie sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nawet wówczas, gdy istnieją podstawy do zgodnego z prawem ustalenia oceny? - pytają posłowie. Chcą też wiedzieć, czy ministerstwo przygotuje nowelizację ustawy o systemie oświaty, która w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna ucznia została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny przewidywać będzie jedynie obowiązek zgodnego z prawem ustalenia oceny na podstawie ocen bieżących.

Sprawdź w LEX: Czy dyrektor szkoły może zmienić bez zgody nauczyciela roczną ocenę klasyfikacyjną ucznia? >

 


To nie kara, to szansa

Resort edukacji przepisów zmieniać nie zamierza - wskazuje, że roczne oceny klasyfikacyjną na sprawdzianie wiadomości i umiejętności nie ustala już nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, tylko komisja powołana przez dyrektora szkoły.

Zobacz w LEX: Procedura przeprowadzania egzaminów poprawkowych >

- Gdyby zatem postulowane przez Pana Posła ponowne ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej miałoby być dokonywane przez taką komisję, ale wyłącznie na podstawie tych samych ocen bieżących uzyskanych przez ucznia w ciągu całego roku szkolnego, to w przypadku, gdy np. uczeń nie został poinformowany w statutowym terminie i formie o ocenie przewidywanej i z tego powodu nie mógł starać się o jej podwyższenie na warunkach i w trybie określonych w statucie szkoły, komisja ta mogłaby ją ustalić znowu taką samą, jaka została ustalona uprzednio - wskazuje. Dodaje, że uczeń nie miałby możliwości wykazać się wiadomościami i umiejętnościami, którymi mógłby się uprzednio wykazać przy okazji starania się o podwyższenie oceny przewidywanej. Podwyższenie tej oceny może się zatem dokonać wyłącznie w wyniku przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności.

Sprawdź w LEX: Czy w zasadach oceniania wewnątrzszkolnego można postanowić, że przy ustalaniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych dopuszcza się stosowanie „plusów” i „minusów”? >

Resort podkreśla zatem, że zasada przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia w przypadku niezachowania któregokolwiek z elementów procesu ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych, stanowi nie karę dla ucznia, lecz wręcz przeciwnie – dodatkową szansę na uzyskanie wyższej rocznej oceny klasyfikacyjnej. - Przypomnieć tu należy również, iż zgodnie z art. 44n ust. 5 ww. ustawy ustalona na sprawdzianie wiadomości i umiejętności roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Uczeń zatem nie ryzykuje tego, że w wyniku przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności otrzyma ocenę niższą, niż gdyby nie składał ww. zastrzeżeń - wskazuje wiceminister edukacji Marzena Machałek.

Sprawdź w LEX: Czy uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą na świadectwie szkolnym promocyjnym wpisuje się wyłącznie roczne oceny klasyfikacyjne? >