Przepisy, które docelowo regulują kwestie zatrudnienia dodatkowych pracowników w celu wspomagania kształcenia dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, m.in. § 7 ust. 2–3 r.o.k.n., wejdą w życie 1.01.2016 r. Stanowią one, że to, co było tylko możliwością w okresie przejściowym, staje się obowiązkiem ogólnodostępnych przedszkoli oraz szkół, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone. Placówki te muszą od stycznia zatrudnić nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, specjalistów, asystenta (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej) bądź pomoc nauczyciela, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
W tym miejscu warto przypomnieć, że pojęcie niepełnosprawności sprzężonych definiuje art. 3 pkt 18 u.s.o. Rozumie się przez nie występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Z kolei placówki, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w § 7 ust. 2 r.o.k.n. niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego mogą fakultatywnie zatrudnić wymienionych wcześniej dodatkowych pracowników.

Subwencja na niepełnosprawnych uczniów pod specjalnym nadzorem>>

Podsumowując:
- jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostało ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – zatrudnienie asystenta jest obligatoryjne,
-  jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zostało wydane ze względu na inną niepełnosprawność lub niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym – zatrudnienie asystenta jest fakultatywne.
Z treści orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia, a właściwie – z treści ujętych w nim zaleceń, powinno wynikać, czy dyrektor szkoły jest obowiązany, czy może zatrudnić nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, asystentów nauczyciela bądź pomoc nauczyciela.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że asystenta nauczyciela zatrudnia się (lub można zatrudnić) na podstawie § 7 ust. 2 lub 3 r.o.k.n., jeżeli realizacja zaleceń ujętych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego danego ucznia tego wymaga. Dyrektor placówki powinien zatrudnić go z własnej inicjatywy (nie jest potrzebny w tym celu wniosek rodzica lub nauczyciela), po zapoznaniu się z treścią orzeczenia dotyczącego danego ucznia.
 

Dowiedz się więcej z książki
Dyrektor Szkoły - Nr 11/2015
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł