Projektowane przepisy mają stworzyć podstawy prawne do zaktualizowania podstawy programowej oraz ramowych planów nauczania. - Polska szkoła dobrze uczy wiedzy przedmiotowej i umiejętności, ale potrzebne są zmiany, które pozwolą uczniom lepiej wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce oraz rozwijać inicjatywę i radość z uczenia się - zaznaczono w uzasadnieniu.

 

Profil absolwenta nie pominie potrzeb nauczycieli - IBE pracuje nad strategią wsparcia>>

 

Matura także po egzaminie eksternistycznym

Nowelizacja doprecyzuje, że osoba, która zdała egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia - – po uprzednim ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły zasadniczej lub innej szkoły równorzędnej, albo zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu zasadniczej szkoły zawodowej - będzie mogła przystąpić do egzaminu maturalnego. 

 

Ale to nie wszystkie zmiany dotyczące kształcenia zawodowego - okręgowe komisje egzaminacyjne zyskają możliwość wyegzekwowania opłaty za egzamin zawodowy młodocianego pracownika. Dodany zostanie przepis, który zobowiąże pracodawców do dołączenia do wniosku o dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników potwierdzenia wniesienia opłaty za egzamin zawodowy albo dokumentu potwierdzającego pokrycie kosztów przeprowadzenia egzaminu zawodowego, wydanego przez OKE. 

 

Wsparcie dla młodzieżowych ośrodków wychowawczych

Resort edukacji chce również wesprzeć działalność MOW - w tym celu, powstanie system do koordynowania nadzoru pedagogicznego nad tymi ośrodkami.

 

Ustawa ma też rozszerzyć uprawnienia  dla ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do wydania rozporządzenia dotyczącego organizacji publicznych szkół i placówek, w zakresie trybu nadawania imienia zespołom szkół artystycznych. Uznano, że ze względu na wieloletnią tradycję funkcjonowania szkół artystycznych istnieje potrzeba rozszerzenia tego upoważnienia o umożliwienie określenia także trybu nadawania imienia zespołom szkół.


Większa elastyczność w tworzeniu modułów tematycznych

Resort edukacji uznał również, że poważnienie ustawowe do określenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania podstawy programowej kształcenia ogólnego powinno uwzględniać możliwość określenia wyodrębnionych w ramach danych zajęć edukacyjnych modułów tematycznych czy fakultatywnych efektów uczenia się, a także fakultatywnych zajęć edukacyjnych. Brak takiej możliwości w obowiązujących przepisach utrudnia opracowanie podstawy programowej z uwzględnianiem interdyscyplinarnego charakteru wybranych zagadnień (takich jak np. edukacja medialna) lub potrzeby określenia dodatkowych osiągnięć lub efektów uczenia się możliwych do realizacji w ramach wymiaru godzin danych zajęć edukacyjnych określonego w ramowych planach nauczania. 
Z kolei zmiana upoważnienia ustawowego dotyczącego ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, oprócz możliwości określenia wymiaru godzin fakultatywnych zajęć edukacyjnych (w przypadku określenia podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie tych zajęć), będzie przewidywać podstawę prawną do określenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania minimalnego wymiaru godzin z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanego w danym roku szkolnym w szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych, co pozwoli na zwiększenie dostępności do tej pomocy uczniom, u których rozpoznano taką potrzebę.

 


Zaproponowano także regulację dotyczącą zasad organizacji dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Regulacja w tym zakresie funkcjonuje obecnie w akcie wykonawczym (rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół), co nie jest prawidłowym rozwiązaniem legislacyjnym. 

 

Zmiany w definicjach

W nowelizacji ustawy o systemie oświaty zaproponowano zmiany w definicjach egzaminu maturalnego i ósmoklasisty (art. 3 pkt 21c i 21d uso), mające charakter porządkujący i dostosowujący. W przypadku egzaminu maturalnego chodzi o doprecyzowanie, że mogą do niego przystąpić nie tylko absolwenci szkół średnich lub branżowych szkół II stopnia, ale także osoby, które uzyskały wykształcenie średnie branżowe w trybie eksternistycznym. Dotychczasowe użycie w ustawie wyrazu „absolwent” budziło wątpliwości prawne, wykluczając potencjalnie te osoby z możliwości zdawania matury. Zmiana definicji ma wyeliminować tę nieścisłość i zapewnić równe traktowanie różnych ścieżek zdobycia wykształcenia. Z kolei definicja egzaminu ósmoklasisty zostanie zaktualizowana w związku z reformą podstawy programowej kształcenia ogólnego. Nowa podstawa ma uwzględniać tzw. „oczekiwane efekty uczenia się” jako punkt odniesienia przy ocenie wiedzy i umiejętności uczniów. Zmiana w definicji egzaminu ósmoklasisty dostosowuje ją do tej nowej terminologii.