Ustawodawca wprowadzając instytucję kontroli zarządczej, miał na uwadze zobowiązanie kierownika jednostki do osiągnięcia wyznaczonych celów w sposób efektywny, oszczędny i terminowy oraz przede wszystkim zgodny z prawem. O tym, czy po dwóch latach funkcjonowania instytucja spełnia taką rolę, opowie Krzysztof Puchacz, ekspert ds. kontroli zarządczej w jednostkach administracji publicznej na jednym z wykładów wygłoszonych na konferencji, która w tym roku odbędzie się w ramach Edu Trendy 2012, międzynarodowego wydarzenia koncentrującego się na innowacjach w edukacji. Jego organizatorami są Wolters Kluwer Polska, wydawca czasopisma "Dyrektor Szkoły"i firma redNet Media.

 


"Początkowo wokół tematyki kontroli zarządczej narosło wiele wątpliwości i niedopowiedzeń, wynikających przede wszystkim z dosyć lakonicznych zapisów ustawowych określających obowiązki związane z budową systemów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Z czasem, poziom wiedzy dotyczącej kontroli zarządczej systematycznie wzrastał, co przekładało się na konkretne działania podejmowane w jednostkach sektora finansów publicznych. Po dwóch latach obowiązywania przepisów o kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych możemy podsumować pierwszy etap jej funkcjonowania. Uzasadniona wydaje się teza, że zakończył się okres nabywania wiedzy o kontroli zarządczej a zaczyna okres budowania optymalnych systemów kontroli zarządczej (w wielu jednostkach już zaawansowany). Rozpoczęły się kontrole zewnętrzne oceniające sposób funkcjonowania systemów kontroli zarządczej." - mówi nasz rozmówca.
Krzysztof Puchacz podkreśla także, jak istotne znaczenie ma obowiązująca od lutego 2012 r. nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która zmieniła przepisy dotyczące sankcji za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, wprowadzając możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności za zaniedbania w zakresie kontroli zarządczej. Tym bardziej, że instytucja wciąż sprawia pewne problemy, głównie ze względu na nieumiejętność właściwego porozumienia się osób za nią odpowiedzialnych.
"Można zauważyć, że częstym problemem kierowników jednostek sektora finansów publicznych, jest brak umiejętności „rozmowy” o kontroli zarządczej tj. budowania skutecznych argumentów które mogą być wykorzystane w relacjach np. z kontrolującym ten system z zewnątrz. Należy pamiętać, że kontrola zarządcza jest systemem nakierowanym na efekt, zaś jej prawidłowe funkcjonowanie odpowiada kierownik jednostki sektora finansów publicznych (o konkretnym działaniu decyduje nie ustawodawca a kierownik jednostki, korzystając z systemu zarządzania ryzykiem).
Stąd kierownik jednostki powinien posiadać wiedzę pozwalającą na udział w dyskusji o kontroli zarządczej i obrony podejmowanych przez siebie w ramach tego systemu działań." - mówi Krzysztof Puchacz, chcąc przygotować uczestników panelu do dyskusji na temat efektów wprowadzenia mechanizmu kontroli zarządczej do polskiego systemu prawnego oraz ewentualnych zmian, jakie należałoby w tym zakresie wprowadzić.

EDU Trendy 2012 to najważniejsze spotkanie profesjonalistów edukacyjnych oraz osób szukających rozwiązań poprawiających jakość i efektywność systemu oświaty. Odbędą się w dniach 27-28 września 2012 r. w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Pełne informacje oraz formularz zapisów dostępne tutaj>>