Rozporządzenie określi zasady zwolnienia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami
sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki języka łacińskiego w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne.
Określenie trybu i zakresu egzaminu dyplomowego w części praktycznej:

  • w zawodzie muzyk w specjalności rytmika: zmiana dotychczasowych wymagań – uznanie ochrony praw autorskich do imienia i nazwiska Emile’a Jaques-Dalcroze’a,  zniesienie elementów prowadzenia lekcji;
  • w zawodzie muzyk w specjalności teoria muzyki, w tym dopuszczenie do udziału publiczności w części praktycznej egzaminu dyplomowego w specjalizacji podstawy dyrygowania.
  • Określenie trybu i zakresu egzaminu dyplomowego w części praktycznej i części teoretycznej w zawodzie aktor cyrkowy.
  • Wprowadzenie możliwości zdawania egzaminu dyplomowego w zawodzie muzyk w części teoretycznej z zajęć kształcenia słuchu, harmonii lub form muzycznych w formie mieszanej wraz z ustaleniem trybu przebiegu tego egzaminu.

 

Czytaj w LEX: Rekrutacja do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych >>

Zmiany porządkujące

Oprócz tego rozporządzenie zawierać będzie zmiany techniczne w zakresie możliwości wydania uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

Zniesie też regulację dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (nie mają one zastosowania w szkolnictwie artystycznym). Zmiany obejmą również:

  • nazewnictwo w ramach części praktycznej egzaminu dyplomowego w zawodzie tancerz oraz części teoretycznej egzaminu
  • dyplomowego w zawodzie aktor scen muzycznych;
  • zastąpienia nazwy własnej „Centrum Edukacji Artystycznej” przez odniesienie do przepisu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900);
  • uproszczenie przepisu dotyczącego pozytywnych ocen z części praktycznej egzaminu dyplomowego, gdy w ramach tej części uczeń otrzymuje więcej niż jedną ocenę.


Oczekiwanym efektem jest ujednolicenie przepisów prawa w zakresie szkolnictwa artystycznego oraz przeprowadzanie egzaminów dyplomowych w szkołach artystycznych według zasad umożliwiających sprawiedliwe, wszechstronne i adekwatne stwierdzenie  realizacji podstawy programowej w zakresie poszczególnych zawodów szkolnictwa.

Czytaj też: Dotacje na podręczniki dla szkół artystycznych >>