W pierwszym półroczu 2025 roku na polskich drogach znacząco wzrosła liczba wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. Według danych Komendy Głównej Policji doszło do 557 takich zdarzeń, w których życie straciły 4 osoby, a 512 zostało rannych. To niemal dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy odnotowano 299 wypadków, 3 ofiary śmiertelne i 257 osób poszkodowanych.
Bezpieczeństwo czy nadregulacja? Obowiązkowy kask wzbudza kontrowersje>>
Hulajnoga na komunię?
Choć przepisy dopuszczają jazdę hulajnogą z prędkością do 20 km/h, mało kto ich przestrzega - blokad na pojazdach nie ma albo łatwo je zdjąć, a niektóre pojazdy osiągają prędkość do 70 km/h. I niekoniecznie są one wykorzystywane przez starszych użytkowników - na ścieżce rowerowej często można spotkać nastolatków jadących na popularnych (i bardzo charakterystycznych) hulajnogach jednego z chińskich producentów, specjalizującego się w modelach mogących osiągać wysokie prędkości.
Wypadki z udziałem hulajnóg najczęściej dotyczą potrąceń pieszych, kolizji z samochodami oraz zdarzeń spowodowanych brakiem doświadczenia i nadmierną prędkością. W przypadku nieletnich odpowiedzialność ponoszą głównie rodzice, choć w niektórych sytuacjach można mówić o przyczynieniu się dziecka do szkody, jeśli miało ono świadomość ryzyka. Hulajnogą elektryczną należy poruszać się przede wszystkim po ścieżkach rowerowych. Jeśli ich brak, dopuszczalna jest jazda jezdnią, ale tylko wtedy, gdy ograniczenie prędkości na danej drodze wynosi do 30 km/h. Korzystanie z chodnika jest dozwolone wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach – wówczas kierujący musi zachować szczególną ostrożność i bezwzględnie ustępować pierwszeństwa pieszym. Dodatkowo przepisy zabraniają przewożenia pasażerów, holowania innych pojazdów czy transportu zwierząt i ładunków. Dzieci do lat 10 nie mogą poruszać się hulajnogą elektryczną po drogach, z wyjątkiem stref zamieszkania i wyłącznie pod opieką dorosłego.
Obowiązkowy kask
Wzrost liczby wypadków sprawił, że resort infrastruktury zdecydował się na zmianę przepisów i wprowadzenie obowiązku noszenia kasków przez użytkowników rowerów oraz hulajnóg elektrycznych, które nie ukończyły 16. roku życia. Analogiczny obowiązek (art. 33 ust 2) będzie dotyczył dziecka w wieku do 7 lat przewożonego na rowerze. Odpowiedzialność za naruszenie obowiązku będzie spoczywać na osobie mającej obowiązek opieki lub nadzoru nad osobą do ukończenia 16. roku życia. Zaniedbanie obowiązku zagrożone będzie grzywną do 100 zł (projektowany art. 89a kodeksu wykroczeń).
Egzamin na razie bez uwzględniania hulajnogi
Resort edukacji - pytany o uwzględnienie nauki jazdy na hulajnodze elektrycznej - wskazuje, że szkoła ma obowiązek zapewnić uczniowi, który ukończył 10. rok życia, możliwość przystąpienia do egzaminu na kartę rowerową, co oznacza, że może on odbywać się w klasach IV–VI. - Warto zaznaczyć, że obowiązujące przepisy – należące do kompetencji Ministerstwa Infrastruktury – nie przewidują obecnie włączenia umiejętności jazdy na hulajnodze elektrycznej do wymagań egzaminacyjnych na kartę rowerową - podkreśla MEN.
Sprawdź też w LEX: Czy uczeń, który ukończył 10 lat, może przystąpić do egzaminu na kartę rowerową przed ukończeniem czwartej klasy szkoły podstawowej? >
Jak dodaje, ważne jest, aby szkoła miała dostęp do różnorodnych pomocy i środków dydaktycznych wspomagających zdobycie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Aby bezpiecznie uczestniczyć w rzeczywistym ruchu drogowym, uczniowie powinni najpierw opanować jazdę rowerem w praktyce w miasteczku ruchu drogowego lub na placu szkolnym odpowiednio do tego przygotowanym.
Kluczowa rola rodziców
Resort edukacji wskazuje też, że celem zajęć w szkole jest wzmocnienie zasad bezpieczeństwa poprzez znajomość i przestrzeganie przepisów, unikanie ryzykownych zachowań, promowanie obowiązkowego wyposażenia rowerów, hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz kształtowanie nawyków bezpiecznego korzystania z dróg. Ważnym elementem tych działań powinno być również organizowanie turniejów, konkursów i zawodów popularyzujących przepisy ruchu drogowego oraz podnoszących poziom kultury i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Choć szkoły odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu wiedzy i kształtowaniu właściwych postaw uczniów jako uczestników ruchu drogowego, jednak skuteczność tych działań w dużej mierze zależy od ścisłej współpracy z rodzicami i ich aktywnego zaangażowania w edukację oraz informowanie o zagrożeniach, w tym związanych z korzystaniem z hulajnóg elektrycznych - wskazuje MEN.
Sprawdź też w LEX: Czy szkoła ma obowiązek prowadzić ewidencję wydanych kart rowerowych? >
Obowiązek w rozporządzeniu
- Szkoła podstawowa ma obowiązek na zajęciach techniki przygotować uczniów do egzaminu na kartę rowerową, a także przeprowadzić ten egzamin. Przeprowadza się go dla uczniów klasy IV, V lub VI - tłumaczy Bogusława Wojtczak, specjalistka od prawa oświatowego. Wymóg wynika z rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Przepisy określają między innymi, że uczeń bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pasażer, pieszy i rowerzysta, w tym:
- dysponuje wiedzą teoretyczną dotyczącą bezpiecznego poruszania się rowerem, potrzebną do przystąpienia do egzaminu w zakresie karty rowerowej,
- posiada umiejętność jazdy rowerem - w przypadku ubiegania się o kartę rowerową.
Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie, za pisemną zgodą rodzica lub opiekuna:
- dyrektor szkoły - uczniowi szkoły podstawowej;
- dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań.
Sprawdź też w LEX: Czy szkoła może wydać byłemu uczniowi duplikat karty rowerowej? >
Kartę rowerową może uzyskać osoba, która osiągnęła wymagany minimalny wiek oraz wykazała się niezbędnymi umiejętnościami w kierowaniu rowerem odpowiednio podczas zajęć szkolnych, zajęć prowadzonych przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego lub zajęć prowadzonych przez ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań (art. 17 ust. 2 u.k.p.).
Sprawdź też w LEX: Czy dyrektor szkoły może wystawić kartę rowerową na podstawie arkusza zaliczeń wypełnionego przez dyrektora innej szkoły? >
Cena promocyjna: 35.1 zł
|Cena regularna: 39 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.5 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








