Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży. Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży.

 

 

 

Resort zaleca, by nauczyciele:

  • korzystali wyłącznie z wiarygodnych źródeł (np. portalu gov.pl) i dostosowywali język oraz zakres informacji do wieku i możliwości poznawczych uczniów;

  • mówili prostym, zrozumiałym językiem, bez wywoływania lęku, a w razie braku zainteresowania dziecka – ograniczali się do krótkiej odpowiedzi;

  • przypominali zasady bezpieczeństwa, sygnały alarmowe, podstawy pierwszej pomocy i konieczność niepodchodzenia do nieznanych przedmiotów;

  • sprawdzali, co uczniowie wiedzą i czują, pytali o emocje i obawy, pozwalając zarówno mówić, jak i milczeć, a także otwierali przestrzeń do wspólnego poszukiwania odpowiedzi;

  • zachowywali spokój, stosowali techniki aktywnego słuchania i szanowali emocje dzieci, okazując im wsparcie emocjonalne;

  • uczulali uczniów na problem dezinformacji w sieci – wspólnie tworzyli listę rzetelnych źródeł i uczyli rozpoznawać fake newsy oraz propagandę.