Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży. Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży.
Resort zaleca, by nauczyciele:
-
korzystali wyłącznie z wiarygodnych źródeł (np. portalu gov.pl) i dostosowywali język oraz zakres informacji do wieku i możliwości poznawczych uczniów;
-
mówili prostym, zrozumiałym językiem, bez wywoływania lęku, a w razie braku zainteresowania dziecka – ograniczali się do krótkiej odpowiedzi;
-
przypominali zasady bezpieczeństwa, sygnały alarmowe, podstawy pierwszej pomocy i konieczność niepodchodzenia do nieznanych przedmiotów;
-
sprawdzali, co uczniowie wiedzą i czują, pytali o emocje i obawy, pozwalając zarówno mówić, jak i milczeć, a także otwierali przestrzeń do wspólnego poszukiwania odpowiedzi;
-
zachowywali spokój, stosowali techniki aktywnego słuchania i szanowali emocje dzieci, okazując im wsparcie emocjonalne;
-
uczulali uczniów na problem dezinformacji w sieci – wspólnie tworzyli listę rzetelnych źródeł i uczyli rozpoznawać fake newsy oraz propagandę.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








