Jak wskazują eksperci, selekcja uczniów w największym stopniu dokonuje się na etapie rekrutacji do gimnazjów. Dzieje się tak mimo rejonizacji, która miała wpłynąć na wyrównanie szans edukacyjnych. Instytut Badań Edukacyjnych zamierza opisać ten proces.
- Niektórzy rodzice posyłają swoje dzieci do niepublicznych gimnazjów, ale część tych, która wybiera dla dziecka szkołę publiczną, nie zawsze uważa, że ta w rejonie jest najlepsza. Posyłają więc swoje dzieci do gimnazjów poza rejonem. W naszym badaniu chcemy zobaczyć, jakie ci rodzice stosują strategie. Chcemy też sprawdzić, jak gimnazja dokonują selekcji uczniów, jaka jest tego skala i jaką politykę wobec tego zjawiska prowadzą samorządy. - tłumaczy cele badania „Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu” dr Anna Wojciuk z IBE.
Gimnazja powodem segregacji uczniów>>
Instytut zamierza przeprowadzić wywiady w trzech grupach: urzędników z samorządowych biur edukacji, dyrektorów szkół i rodziców. Odbędą się one w Rzeszowie i Warszawie. Raport gotowy będzie w 2015 r.
- Dzięki badaniu przede wszystkim będzie można ocenić, jak wygląda praktyka stosowania przepisów dotyczących rejonizacji w dużych miastach oraz poznać mechanizmy konkurencji między szkołami i między uczniami na poziomie gimnazjum. - podsumowuje dr Wojciuk. Więcej>>
Polecamy artykuł Mirosława Sielatyckiego "Czy szkolnictwo powinno być rejonizowane?", opublikowany w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 5/2014>>