Rada gminy podjęła uchwałę dotyczącą przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina. W uchwale znalazł się między innymi zapis, iż dodatek motywacyjny przysługuje za dni nieobecności w pracy powodu niezdolności do pracy bądź osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie luz zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
Organ nadzoru zwrócił uwagę, iż art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela upoważnia organ prowadzący szkołę do określenia w drodze regulaminu m. in. wysokości stawek dodatku motywacyjnego oraz szczegółowych warunków jego przyznawania. W tak wskazanym upoważnieniu nie mieści się kompetencja organu do uregulowania zasad „cofania” dodatku motywacyjnego.
Wojewoda podkreślił, iż przyznany dodatek motywacyjny staje się składnikiem wynagrodzenia nauczyciela w okresie na jaki został przyznany. Jego wypłata następuje zatem zgodnie z przepisami dotyczącymi wypłaty wynagrodzenia nauczycieli. Jakakolwiek regulacja dotycząca jego cofnięcia lub obniżenia, zawieszenia wypłaty lub określenia w jakich przypadkach nieobecności w pracy nauczyciela następuje wypłata, musi być zgodna z przepisami prawa pracy. Wojewoda podkreślił, iż organ prowadzący szkołę ma jedynie kompetencje do ustalania szczegółowych warunków przyznawania dodatku, nie mieści się zatem w tym zakresie uprawnienie do wskazywania przypadków w jakich następuje wypłata dodatku motywacyjnego w sytuacji, gdy nauczyciel nie bierze udziału w zajęciach.
Na podstawie: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 9 marca 2012 r. sygn. LEX-R.4131.12. 2012.MN
 
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego LEX>>