Arkusz zadań z matematyki zawierał 23 zadania; obok zadań zamkniętych, były w nim zadania otwarte. Jedno z nich brzmiało: "Maja, Ola i Jagna kupowały zeszyty. Maja za 3 grube zeszyty i 8 cienkich zapłaciła 10 zł. Ola kupiła 4 grube oraz 4 cienkie zeszyty i również zapłaciła 10 zł. Czy Jagnie wystarczy 10 złotych na zakup 5 grubych zeszytów i 1 cienkiego?".
"Przekątna prostokąta ABCD nachylona jest do jednego z jego boków pod kątem 30 stopni. Uzasadnij, że pole prostokąta ABCD jest równe polu trójkąta równobocznego o boku równym przekątnej tego prostokąta" - brzmiało drugie zadanie otwarte. W trzecim uczniowie mieli obliczyć objętość walca wiedząc, że po rozklejeniu jego ściana boczna ma kształt równoległoboku, którego jeden z boków ma długość 44 cm, a jego pole jest równe 220 cm2.
W ocenie gimnazjalisty ze szczecińskiego gimnazjum nr 42 im. Bohaterów Monte Casino przy liceum nr IX, Tomasza egzamin nie był trudny. "Jeśli ktoś się uczył systematycznie, nie miał z nim problemu" - powiedział PAP po wyjściu z testu. Jak dodał, spodziewał się pytań dotyczących prądu z fizyki, ale ich nie było. Pytany, czy liczy, że wynik egzaminu pozwoli mu na kontynuację nauki w liceum ogólnokształcącym, do którego chce składać dokumenty, odparł, że chce dalej się uczyć w liceum nr IX i ma nadzieję, że wiedza, którą się wykazał wystarczy, by stał się uczniem tej placówki.
Uczniowie gimnazjum nr 11 w Zespole Szkół Sportowych im. Sportowców Ziemi Szczecińskiej w rozmowie z PAP przyznali, że dla nich najtrudniejsza była matematyka, szczególnie zadania z geometrii, zaś chemia była łatwa. "Trudno było odpowiedzieć na wszystkie pytania z geografii, wiele z nich wymagało znajomości mapy. Trzeba było np. podać, które jezioro dzieli Europę i Azję" - wspominali gimnazjaliści.

 

Egzamin gimnazjalny 2015: część matematyczno-przyrodnicza przebiegła spokojnie>>

 

Gimnazjaliści z Gimnazjum nr 23 z Oddziałami Dwujęzycznymi, działającego w ramach Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, ocenili egzamin jako raczej łatwy. Według większości z pytanych przez PAP trzecioklasistów, zwłaszcza zadania z matematyki były proste. „Nieco więcej czasu zajęło mi jedynie rozwiązanie zadania, w którym należało przeprowadzić dowód geometryczny, ale poradziłem sobie” – powiedział PAP jeden z uczniów Michał. Jego nauczycielka matematyki, Małgorzata Ortenburger podkreśliła, że uczniowie na egzaminie miewają problemy z tego typu zdaniami, zwłaszcza ze sformułowaniem tezy, założenia i przeprowadzeniem dowodu. „Jest to dla uczniów trudne, bo trzeba się posługiwać nazewnictwem matematycznym i to może sprawiać im pewną trudność” – dodała matematyczka.
Więcej problemów niż z matematyką uczniowie mieli z zadaniami z części przyrodniczej. „Głowiłam się nieco nad pytaniami z fizyki, chociaż moi koledzy twierdzą, że więcej kłopotów mieli z biologią i chemią” – powiedziała PAP Weronika. „Były to zagadnienia, które omawialiśmy w szkole, ale na egzaminie okazało się, że nie do końca pamiętamy ten materiał” – przyznała inna trzecioklasistka Ola.
Arkusze egzaminacyjne z matematyki oraz z wiedzy przyrodniczej opublikowały na swoich stronach internetowych Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne. (PAP)

Egzamin gimnazjalny 2015: rozpoczął się test matematyczno-przyrodniczy>>