Egzamin rozpoczynał się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. Mieli godzinę na jego rozwiązanie. Następnie była przerwa do godz. 11, po której rozwiązywali zadania z matematyki. Ta część egzaminu trwała półtorej godziny. Uczniowie z dysfunkcjami (np. z dysleksją) mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków zadań.
Prace uczniów zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej jest jedną z trzech części egzaminu gimnazjalnego. We wtorek uczniowie pisali jego pierwszą część - egzamin z wiedzy humanistycznej. W czwartek będą pisać trzecią - egzamin ze znajomości języka obcego.
Test z wiedzy przyrodniczej był pierwszym z dwu, jakie składają się na egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, do którego uczniowie III klas gimnazjów przystąpili w środę. Zawierał zadania z biologii, chemii, fizyki i geografii. Drugi test zawierał zadania z matematyki.
Egzamin gimnazjalny 2015: na polskim m.in. opowiadanie o podróży>>
Na teście z wiedzy przyrodniczej gimnazjaliści mieli do rozwiązania 24 zadania. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Zadania z biologii dotyczyły m.in. zaleszczotków, wpływu różnych czynników na kiełkowanie nasion, zależności między larwami chrząszcza a grzybami tworzącymi owocniki pod ziemią.
Jedno z zadań w tej grupie dotyczyło dziedziczności. Brzmiało ono: "Pląsawica Huntingtona jest chorobą genetyczną, powodującą degenerację ośrodkowego układu nerwowego. Objawia się zwykle w wieku 35–50 lat. Allel, który ją wywołuje, jest dominujący, a gen znajduje się w autosomie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Jeśli oboje rodzice są heterozygotami pod względem genu wywołującego pląsawicę Huntingtona, to prawdopodobieństwo, że ich dzieci będą chore, wynosi: A. 100 proc. B. 75 proc. C. 50 proc. D. 25 proc."
Z kolei w jednym z zadań z chemii - zilustrowanym fragmentem układu okresowego pierwiastków oraz schematem przedstawiającym mechanizm tworzenia wiązania jonowego między atomami dwóch pierwiastków: metalu i niemetalu - uczniowie musieli zidentyfikować metal i niemetal tworzący wiązania jonowe według podanego schematu. W innym - zilustrowanym zestawem doświadczalnym - uczniowie mieli odpowiedzieć, który z gazów: etan, eten czy etyn można zidentyfikować przy użyciu wody bromowej.
Dwa złote za sprawdzenie jednego zadania. Będą nowe stawki egzaminatorów>>