Kongres Edukacja i Rozwój organizowany jest od wielu lat i skierowany głównie do dyrektorów szkół, nauczycieli, pracowników wyższych uczelni oraz samorządowców zainteresowanych problemami oświaty - w tym roku, w formie hybrydowej, odbywa się jego IX edycja. Elżbieta Neroj z MEiN przedstawiła opis zmian w oświacie, nad którymi pracuje MEiN, ważnych z punktu widzenia podmiotów zarządzających oświatą – organów prowadzących i dyrektorów.

Czarnek: Dzieci w szkołach specjalnych znajdują najlepszą opiekę edukacyjną>>

Czytaj w LEX: Zadania i kwalifikacje pedagoga specjalnego >>>

Czytaj w LEX: Zasady organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci >>>

Rośnie liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami

Prelegentka podkreśliła, że rośnie liczba dzieci objętych wsparciem - w roku szkolnym 2021/2022, aż 66,4 tys. dzieci objętych było wczesnym wspomaganiem rozwoju a 51 tys. pomocą w programie "Za życiem". Jeżeli chodzi o szkoły, to 65 proc. dzieci objętych kształceniem specjalnym uczyło się w szkołach ogólnodostępnych, a 85 proc. w przedszkolach ogólnodostępnych. Ponad 1/3 uczniów objęta była pomocą psychologiczno pedagogiczną. Pomocą objęto też 192 648 uczniów - uchodźców z Ukrainy.

- 9 proc. dzieci i młodzieży doświadcza problemów psychicznych wymagających pomocy w ramach ochrony zdrowia - wskazywała prelegentka. - W 305 wiodących ośrodkach wzrósł odsetek dzieci obejmowanych wsparciem, wciąż jednak nie wszystkie mają dostęp do pomocy - mówiła. Podkreślała również, że pandemia sprawiła, że wielu uczniów potrzebowało dodatkowego wsparcia i resort przekazał 180 milionów na uruchomienie zajęć specjalistycznych.

Czytaj w LEX: Niepełnosprawność jako źródło specyfiki regulacji oświatowej >>>

Ważne, by rodzice mieli wybór

Podkreślała, że resort edukacji poprzez inwestowanie w edukację włączającą dąży do tego, by każde dziecko miało możliwość: "wspólnej nauki z rówieśnikami, w znajomej lokalnej społeczności".

- Mówimy tu o rzeczywistym uczestniczeniu, a to nie tylko obecność dziecka w klasie, które nie podąża za tokiem lekcji i nie bardzo umie samodzielnie odrobić zadanie. To co jest istotne, to osiągnięcia nabywanie: wiedzy i umiejętności. To myślenie o edukacji jako o procesie i tworzenie warunków, żeby każde dziecko mogło się rozwijać - mówiła.

 

Podkreślała, że celem resortu edukacji jest pomaganie dziecku w realizowaniu kolejnych etapów edukacyjnych. - Ważne jest tez stworzenie zróżnicowana oferta i pozostawienie możliwości wyboru rodzicom - to oni powinni decydować, co jest najlepsze dla ich dzieci, co wynika również z przepisów Konstytucji - tłumaczyła.

Czytaj w LEX: Zasady postępowania rekrutacyjnego oraz kompetencje dyrektora przedszkola w przypadku przyjęcia dziecka niepełnosprawnego >>>

Czytaj w LEX: Indywidualne wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi >>>

Program pilotażowy

Dyrektor Elżbieta Neroj wskazała, że działania na rzecz wzmacniania systemu wczesnego wspierania rozwoju prowadzone są w dialogu społecznym od 2015 r. W najbliższym czasie nacisk położony zostanie na wsparcie nauczycieli specjalistów - zostanie stworzony nowy standard kształcenia, a nauczyciele będą mogli skorzystać z bezpłatnych studiów podyplomowych na siedmiu uczelniach w Polsce.

 

 

Na lata 2022-2023 zaplanowano pilotaż koordynacji w 48 powiatach w ramach projektu innowacyjno- wdrożeniowego. Kładziemy mocny akcent na koordynowanie działań na każdym z poziomów - mówiła prelegentka. -  Pracujemy nad koncepcją centrum koordynującego, czyli instytucji, która będzie odpowiedzialna za to, by na bieżąco odpowiadać na potrzeby lokalne. To nad czym jeszcze trwają prace, to standardy postępowania terapeutycznego oraz pilotaż nowego stanowiska niepedagogicznego -podkreślała. MEiN planuje też szeroko zakrojone działania promocyjne oraz tworzenie i udostępnienie poradników metodycznych.