Ewaluacja pozwala spojrzeć na pracę z dystansu
Opinie dyrektorów zamieszczono w raporcie "Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły", przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Ewaluacja zewnętrzna sprawiła, że dyrektorzy i nauczyciele w większości szkół spojrzeli na funkcjonowanie szkoły i swoją własną pracę z innej perspektywy – z niektórych wypowiedzi można wnioskować o spojrzeniu z większego dystansu, w innych z perspektywy wymagań stawianych szkołom czy też z perspektywy uczniów, rodziców, partnerów szkoły, z perspektywy oczekiwań społecznych, czy wręcz zewnętrznych wyzwań stojących przed społeczeństwem. - wynika z raportu.

Nauczyciele niechętni ewaluacji - jest zbyt nieprzewidywalna>>

Motywacja do skuteczniejszego działania
Spojrzenie dyrektorów na własną pracę było częściej bardziej krytyczne i stanowiło impuls do zastanowienia się nad skutecznością podejmowanych działań.
- Zaskoczyło mnie pozytywnie tym, że były takie chwile w mojej karierze, że zastanawiałam się czy jestem we właściwym miejscu i czy to, co robię, robię dobrze. Czy może czegoś nie wiem, czy może coś robię źle i się w tym zapędzam. Pokazała mi, że jest w porządku „rób tak dalej, tylko popraw to, to i to - mówił jeden z dyrektorów biorących udział w badaniu.

Rozwój szkoły jako organizacji oraz rozwój nauczyciela jednym z tematów Kongresu Edukacja i Rozwój>>

Angażuje cały zespół
Ewaluacja  w części szkół przyczyniła się więc też do zwiększenia świadomości własnych działań i ich wpływu na szkołę, poczucia wspólnego celu.
- Myślę, że to miało o tyle pozytywny wydźwięk, że wszyscy sobie zdali sprawę, chodzi mi o Radę Pedagogiczną, że członkowie sobie zdali sprawę, że za to, co się dzieje w szkole, to nie odpowiada dyrektor, ale odpowiadają oni też. I to nie dotyczy sprawdzania i przeprowadzania ewaluacji mojej pracy, tylko pracy Rady Pedagogicznej, której oni są członkami. - tłumaczył jeden z dyrektorów.
Inny podkreślał, że ewaluacja pozytywnie wpłynęła na jego autorytet wśród nauczycieli.

Od dyrektora oczekuje się coraz więcej>>

- W mojej ocenie to było takie bardzo pozytywne, dlatego że jednak jak ten dyrektor w kółko ględzi na tych radach i mówi, mówi tak, jak my swoim dzieciom czy swoim uczniom, to jest zupełnie inne spojrzenie niż ktoś z zewnątrz powie to samo. To samo, ale to jest osoba obca, która weszła tutaj tylko na chwilę i jednak na podstawie tego zebranego materiału potwierdziła. Ja miałam taką satysfakcję, że zbieżne były te komentarze czy te wyniki z tym, o czym ja wcześniej mówiłam nauczycielom, ale oni się przyzwyczaili, że w kółko dyrektorka o tym mówi i to jest takie oczywiste. - tłumaczył.
Niewiele do powiedzenia na temat pozytywnych stron ewaluacji mieli natomiast rodzice, proces - jak podkreślają autorzy raportu - nie wpłynął na sposób postrzegania przez rodziców ich roli. Pełna treść publikacji>>

Polecamy: Biurokracja jednym z największych zagrożeń dla ewaluacji w szkole>>
 

Kongres Edukacja i Rozwój