W listopadzie minister Czarnek podkreślił, że doszkalanie nauczycieli nie jest konieczne, a wręcz jest dla nich obraźliwe - jak tłumaczył, to traktowanie pedagoga,  jakby "był jednym z najmniej mądrych ludzi w Polsce i wymagał dokształcania co miesiąc". O wyjaśnienia w tej sprawie postanowili wystąpić posłowie (interpelacja nr 14962).

 

Na ferie na obóz szkoleniowy lub półkolonie, ale nie na prywatny wyjazd>>

 

Nie chodziło o likwidację obowiązku

Karta Nauczyciela mówi wyraźnie, że doskonalenie zawodowe zgodnie z potrzebami szkoły jest podstawowym obowiązkiem nauczyciela. Niedopełnienie obowiązku doskonalenia ma nie tylko znaczący wpływ na ocenę pracy, ale w skrajnych przypadkach może być podstawą wszczęcia postępowania dyscyplinarnego na podstawie art. 75 ust. 1 KN, zgodnie z którym pedagodzy podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom z art. 6 KN.

Czytaj w LEX: Dofinansowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli >

 

- To jest człowiek naprawdę uzdolniony, wykształcony, mądry, z wielkim obyciem i w kontakcie z ludźmi, zwłaszcza młodymi nie potrzebuje dokształcania. To jest absolutnie sztuczny twór, a jednocześnie burzący jego wykształcenie gruntowne – ogłosił w listopadzie minister Przemysław Czarnek.

Niekoniecznie jednak musi chodzić o wybitne zdolności pedagogów, którzy raczej nie pokładają w sobie takiej wiary, jaką deklaruje wobec nich minister Czarnek, i chcą szkoleń choćby z zakresu zdalnej edukacji. Na doskonalenie i doradztwo me co roku zabezpieczane są określone środki - w 2021 r. również.

Nauczycielskie 500 plus - jest rozporządzenie, wystarczy paragon>>

 

Jak wyjaśnia resort edukacji w odpowiedzi na interpelację poselską - w wypowiedzi z 14 listopada 2020 r., w trakcie odbywającego się VI Nadzwyczajnego Zjazdu Klubów „Gazety Polskiej”, Minister Edukacji i Nauki nie zapowiedział konieczności rezygnacji przez nauczycieli z doskonalenia zawodowego. Minister zwrócił uwagę na to jak ważna jest jakość doskonalenia i wskazał, że właśnie jakość doskonalenia, a nie częstotliwość uczestnictwa nauczycieli w formach doskonalenia stanowi o efektach, które ono przynosi.

Sprawdź w LEX: Jeżeli nauczyciel skorzystał z dofinansowania do studiów podyplomowych w roku 2019, to czy może otrzymać dofinansowanie do innych studiów podyplomowych w roku 2020?  >

 

Zmiany będą, ale po uzgodnieniach

Resort edukacji podkreśla natomiast, że nauczycieli czekają zmiany, bo "zarówno Rząd RP, jak i środowiska zainteresowane oświatą mają świadomość, że obecne przepisy prawa regulujące status zawodowy nauczycieli wymagają zmian systemowych odpowiadających wyzwaniom współczesnej edukacji".

MEN tłumaczy jednak, że ewentualne zmiany w Karcie Nauczyciela nie zostaną przygotowane bez konsultacji z pedagogami, zwłaszcza zaś w ramach pracy w zespole ds. statusu zawodowego.

Sprawdź w LEX: Czy nauczyciel zatrudniony w szkole jako stażysta za zgodą kuratora oświaty może otrzymać dofinansowanie do studiów podyplomowych w celu uzyskania przygotowania pedagogicznego? >

- Zadaniem zespołu jest wypracowanie rozwiązań systemowych w dziedzinie edukacji narodowej oraz zdefiniowanie długofalowej strategii polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty, w szczególności w zakresie finansowania oświaty, wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego, czasu i warunków pracy nauczycieli. Tematami kolejnych spotkań zespołu będą zagadnienia z zakresu finansowania oświaty oraz statusu zawodowego nauczycieli, w tym awansu zawodowego, czasu pracy i systemu wynagradzania - podkreśla resort edukacji.

Czytaj w LEX:

Awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego >

Awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego >

Awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego >

Zdalne szkolenia z nowej podstawy

Jakość oferty placówek doskonalenia nauczycieli jest szczególnie ważna w warunkach stanu epidemii. Obecnie w Ośrodku Rozwoju Edukacji we współpracy z Centrum Informatycznym Edukacji MEN uruchomiono projekt pn. "Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość”, którego zasadniczym celem jest intensywne doskonalenie nauczycieli w prowadzeniu zdalnego nauczania. Będzie ono realizowane w formie kursów on-line przez placówki doskonalenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne, które otrzymają dofinansowanie na te działania w ramach grantów.

Sprawdź w LEX: Czy niewykorzystane środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli można przeznaczyć na inny cel? >

 

- Całkowita wartość projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego to ponad 50 mln zł. W najbliższym czasie publiczne placówki doskonalenia będą również obowiązkowo realizowały – dostępne dla wszystkich chętnych nauczycieli – szkolenia w zakresie wymagań egzaminacyjnych w 2021 r., zmienionych z powodu stanu epidemii COVID-19.

Czytaj w LEX: Kontrola zarządcza w placówkach oświatowych - obowiązki kierowników jednostek >