Naturalność, kreatywne wykorzystanie nowoczesnych technologii i pokazywanie uczniom, jak przydatna jest znajomość języka obcego to recepta na efektywną naukę - podkreślają eksperci. Dodają, że wymuszone dialogi i nadmierny nacisk na gramatykę nie pomagają uczniom w szybkim przyswajaniu wiedzy.
– Nauczyciel powinien przygotować teksty, które będą poruszać prawdziwe emocje i angażować uczniów. Zamiast banalnego opowiadania, jak wygląda typowy dzień, można poprosić ich, by przygotowali prezentację w PowerPoincie, w której swój dzień przedstawią z perspektywy psa lub kota. Planowane co do minuty lekcje realizujące program są nieefektywne, bo nasze mózgi nie są nastawione na realizację zewnętrznych celów, a przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności zawsze oceniają ją z własnego punktu widzenia – wyjaśnia by poznać kolejny język – przekonuje zajmująca się metodyką i neurodydaktyką dr Marzena Żylińska z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, która uczy studentów, jak przygotowywać lekcje, które nie eliminują uczniowskiej autonomii. Pełna treść artykułu>>
Badanie: wczesne rozpoczęcie nauki języka obcego bardziej efektywne>>
Bezmyślne powtarzanie nie pomoże w nauce języka
Mózgu nie da się oszukać, sztuczna rozmowa w której nauczyciel nie jest zainteresowany tym, co ma do powiedzenia uczeń, tylko chce, by powtarzał dialog z podręcznika nie jest dla mózgu odpowiednią zachętą - pisze Polityka.