Przepisy ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.) – dalej u.z.p.t. nie stanowią wprost, kto przeprowadza procedurę powypadkową w sytuacji, gdy pracownik tymczasowy został poszkodowany w wypadku przy pracy.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 u.z.p.t. przed zawarciem umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym, agencja i pracodawca użytkownik uzgadniają na piśmie zakres przejmowanych przez tego ostatniego obowiązków w dziedzinie bhp. Takie uzgodnienie reguluje zwykle tryb postępowania w razie wypadku przy pracy.

W braku wcześniejszego ustalenia, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy należy – zgodnie z art. 9 ust. 2a u.z.p.t. – do obowiązków pracodawcy użytkownika. Inaczej przedstawia się kwestia zatwierdzenia protokołu powypadkowego. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) dokonuje tego pracodawca. Przymiot ten w odniesieniu do pracowników tymczasowych przysługuje agencji pracy tymczasowej, która w myśl art. 7 u.z.p.t. zatrudnia ich na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Mamy więc do czynienia z dość kłopotliwym podziałem odpowiedzialności.

Źródło: Rzeczpospolita, 19 lipca 2010 r., Magdalena Januszewska